Thursday, September 11, 2008

ULASAN NOVEL HARUSKAH AKU BERLARI DALAM DEWAN SASTERA SEPT 08

Aku teruja pabila mengetahui bahawa novel aku bertajuk Haruskah Aku Berlari yang diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) 2008 telah pun diulas di dalam Dewan Sastera keluaran September 2008.

Kesibukan menguruskan aktiviti untuk anak-anak yatim dalam bulan Ramadhan ini membuatkan aku tidak sempat untuk mendapatkan naskah tersebut. Memang aku rasa teruja bila mendapat tahu novel aku diulas kerana ia satu penghargaan buat aku, apakan daya semalam ketika singgah di sebuah kedai menjual majalah, pekerja kedai mengatakan naskah dewan sastera belum dihantar ke kedainya.

Hampa. Tidak mengapa aku harus bersabar. Sudah banyak tahun aku bersabar takkan kali ini tidak boleh. Sejak berpuasa, aku terasa begitu letih. Siang bekerja seperti biasa, malam berjaga menyudahkan banyak kerja penulisan yang harus disiapkan sebelum hari raya. Mengejar deadline ni memang kegemaran aku. Bila ada deadline, baharulah bekerja dengan bersungguh-sungguh. Kalau tidak, aku akan buat sambil lewa.

Parlimen akan bersidang selepas hari raya. Banyak perkara akan dibahaskan. Tugas aku untuk meneliti dan membuat penyelidikan serta menulis perbahasan bertambah banyak. Aku berdoa agar Allah sentiasa memberikan aku kesihatan yang baik agar dapat aku menyelesaikan tanggungjawab ini.

Nampaknya menjelang hari raya, aku akan mendapat bayaran royalti untuk beberapa buah buku yang aku tulis. Lumayan. Aku harap aku akan sentiasa diberi idea yang kreatif oleh Allah untuk menghasilkan karya yang baik dan bermutu.

Selamat berkarya kepada warga penulis.

No comments: