Wednesday, November 26, 2008

RINDU UNTUK MENULIS

Melihat ketidakaktifan blog ini, aku terpanggil untuk menulis sesuatu. Banyak perkara yang ingin aku kongsi bersama kalian tetapi apakan daya, aku tidak punya kesempatan untuk meluahkan segala isi hatiku ini.

Apabila leka menulis blog, nanti banyak kerja tertangguh?

Aku cuba membuat jadual menulis di blog, menyelesaikan tugas pejabat, menulis buku dan novel dalam masa 24 jam. Waktu seakan terlalu singkat. Detik waktu tidak boleh aku tahan-tahan. Dalam masa yang sama, aku juga harus memperuntukkan waktu untuk suami dan anak-anak yang semakin membesar. Semuanya memerlukan belaian aku. Kadang-kala aku terfikir, tidak penatkah buat semua kerja-kerja itu setiap hari?

Sehingga ke hari ini, aku suka semua kerja yang aku lakukan. Ditambah dengan kesibukan aku melakukan kerja-kerja sukarelawan bersama Badan Bukan Kerajaan di negeri Hang Tuah ini, rasanya hidup aku lebih terisi dan dapat memanfaatkan semua pengetahuan dengan masyarakat di sekeliling aku.

Suami semakin memahami aku. Sejak anak-anak sudah pandai berdikari, boleh mengurus diri masing-masing, tugas aku semakin mudah. Adibah, Adib, Adli dan Adam, anak-anakku yang comel. Mereka amat memahami aku. Malah kagum melihat novel-novel yang aku tulis walaupun belum lagi berupaya untuk membacanya.

Cuti sekolah sudah hampir dua minggu. Tidak banyak aktiviti yang aku atur untuk anak-anak kecuali anak kedua yang aku hantar ke kelas pemulihan intensif. Semuanya untuk membantu dia menulis dan membaca dengan lancar. Dahulu, ketika anak sulung aku bersekolah darjah satu, dia tidak punya banyak masalah. Dia boleh membaca dan menulis dalam bahasa melayu dengan baik dan boleh membaca dan menulis dalam bahasa inggeris juga dengan baik. Jadi ketika di darjah satu, dia tidak ketinggalan di dalam kelas.

Namun, apabila anak kedua aku yang bermasalah masuk ke sekolah yang sama dengan kakaknya, banyak masalah timbul. Semuanya gara-gara anak aku itu tidak berapa pandai membaca dan menulis. Jadi natijahnya maka anak aku itu seperti ditinggalkan walaupun belajar di sebuah sekolah yang memang terkenal dengan kebagusannya. Jadi dalam hal ini, aku sedar, anak itu harus dididik dari rumah bukan di sekolah. Jika kita sebagai ibu bapa tidak dapat mendidik anak kita sendiri, belum tentu pihak sekolah boleh.

Nampaknya setelah hampir dua minggu di kelas pemulihan, banyak perubahan yang telah dia perolehi. Aku memohon agar Allah sentiasa memberi anak-anakku peluang untuk menjadi yang terbaik dan aku akan pastikan mereka dapat yang terbaik dari usaha aku dan suami sendiri.

Banyak lagi yang tersimpan di dalam kepala. Tetapi tidak mungkin aku dapat curahkan semuanya dalam satu masa. Ada masa ada kesempatan, aku akan mampir lagi dengan cerita yang lebih baik.

Selamat berkarya.

No comments: