Saturday, January 18, 2014

BICARA KARYA - NOVEL WAJAH RAHSIA

Wajah Rahsia adalah sebuah novel hasil karya yang saya garap sekitar tahun 2004 dan diterbitkan tahun 2010. Novel ini telah dibicarakan oleh para karyawan dengan pandangan dan kritikan membina yang hanya mampu saya ucapkan terima kasih. Semangat yang ditunjukkan oleh para karyawan yang hadir untuk membedah novel ini sangat saya sanjung dan puji. Hanya Allah swt sahaja yang dapat membayar keikhlasan para sahabat yang hadir pagi ini.

Terima kasih kepada pihak penganjur iaitu Ikatan Persuratan Melayu kerana memilih novel ini untuk dibicarakan di kediaman indah milik mertua Sasterawan Melaka iaitu Tuan Haji Moktar Yasin.

Novel setebal 305 halaman ini berkisar tentang kehidupan seorang Perdana Menteri Malaysia yang dalam usia muda, 35 tahun, telah menjawat jawatan besar dalam Negara. Wajah Rahsia merupakan kisah di belakang tabir, yang cuba dipaparkan untuk berkongsi dengan pembaca akan perjalanan hidup seorang Perdana Menteri. Beliau tidak berdiri sendiri untuk memerintah Negara tetapi dibantu oleh orang penting di belakangnya seperti Setiausaha Akhbar, Setiausaha Politik, Pembantu Peribadi, Pekerja Am dan sebagainya bagi memantapkan kecekapan pentadbiran dan membolehkan Perdana Menteri menjalankan tugas dengan lebih baik dari masa ke semasa.

Ulasan membina yang diberikan oleh Setiausaha Satu IPM iaitu Tuan Haji Husin Embi saya ucapkan terima kasih. Juga kepada Tuan Haji Moktar Md Yasin, Hajah Rosiah Haji Ismail, Puan Sharifah Aisiah Syed Mahazar, Cik Norhidayah Mohd Rasid, Puan Zaiton Tawel, Haji Abd Razak Adam, Puan Lily dan Tuan Othman Hashim, saya akan gunakan kritikan yang diberi untuk penambahbaik karya tulisan saya pada masa hadapan.

No comments: