Sunday, February 22, 2009

NENEK

Akhirnya pada tanggal 21 Februari 2009 selepas solat Isyak, nenek menghembuskan nafasnya yang terakhir. Maka, dengan pemergian nenek, tiada lagi tempat untuk aku mengadu nasib. Setelah enam tahun pemergian emak, nenek menyusul. Dua orang wanita yang aku sayang akhirnya pergi mengadap Illahi. Ketika emak menghembuskan nafas terakhir, aku tidak ada di sisi emak. Aku bersyukur kerana dapat melihat nenek untuk kali terakhir. Sempat aku membelikan nenek buah kegemarannya seminggu sebelum dia menghembuskan nafas terahir.

Ah...terasa hidup ini begitu kerdil sekali. Ketika memandikan nenek, hati terasa begitu sebak. Tidak dapat memandikan emak, tugas itu aku lakukan ke atas nenek sebagai mewakili emak. Kesemua adik beradikku turut memandikan nenek termasuk anak nenek yang paling bongsu. Apabila kita pergi meninggalkan alam yang fana ini, semua akan kita tinggalkan. Cuma yang dibawa adalah bekalan iman.

Nenek sudah 86 umurnya. Namun, dalam usianya yang lanjut itu, ingatannya tidak pernah luntur ketika hayatnya. Dia boleh mengingati nama anak dan cucu serta cicitnya dengan baik.

Nenek...semoga rohmu ditempatkan bersama orang-orang yang beriman. AMIN.

No comments: