Monday, June 15, 2009

Seribu Satu Pengalaman





Pengalaman mengembara ke negara orang terutama di Indonesia memberi saya peluang melihat dan menelusuri budaya dan adat resam masyarakatnya. Mungkin jika sekali atau dua kali ke Indonesia, keadaannya terasa agak janggal. Namun, sejak tahun 2001, saya telah berulang alik ke Indonesia kerana urusan pelbagai seminar dan bengkel menyebabkan negara itu seakan negara kedua saya. Tidak ke sana terasa rindu. Apatah lagi, saya sudah boleh berbahasa Indonesia dan setiap kali jejak kaki ke tanah seberang, saya boleh menukar bahasa Melayu saya kepada bahasa Indonesia.

Di Indonesia, meskipun punyai pelbagai kaum, namun penggunaan bahasanya masih tetap satu iaitu bahasa Indonesia. Tidak hairan jika bangsa Cina boleh bertutur dalam loghat Indonesia dengan lancar dan baik sekali. Tanda nama jalan, semuanya menggunakan bahasa Indonesia. Malah setiap kelahiran yang lahir di negara itu dinamakan dengan nama Indonesia. Tidak seperti di Malaysia, meskipun bahasa Melayu dikatakan sebagai bahasa kebangsaan, namun dalam banyak perkara, ia masih tidak dikuatkuasakan. Malah bahasa lain masih digunakan secara meluas dalam urusan harian.

Maka, jika kita sering menganggap bahawa orang Indon atau Indonesia ‘tidak bagus’ dalam banyak perkara, maka kita harus melihat kepada diri kita sendiri dahulu. Konsep satu Malaysia yang diperkenalkan sejak Perdana Menteri, YAB Dato’ Seri Mohd Najib Tun Razak mengambilalih pucuk pimpinan, sebenarnya telah lama diamalkan oleh pemerintah dan rakyat di Indonesia. Sebagai rakyat Malaysia, kita seharusnya menyokong hasrat Perdana Menteri dan faham bahawa kewujudan konsep itu tidak mungkin menjejaskan orang Melayu tetapi akan menyatukan semua bangsa dalam satu acuan yang lebih baik dari lebih 50 tahun yang lalu.

Ada pihak yang teruja dan tidak kurang juga ada pihak yang menganggap segala-galanya sebagai slogan kosong. Kosong atau tidak, itu semua bergantung kepada sokongan rakyat. Jika di kedai kopi, di kedai mamak, di hotel, di seminar-seminar, di bengkel-bengkel, di rumah, di sekolah dan di mana-mana sekalipun, orang Malaysia bercakap soal konsep satu Malaysia. Namun, lebih ramai yang tidak faham malah beremosi ketika bercerita.

Maka, sebagai seorang penulis yang aktif serta konsisten dengan penghasilan karya, saya percaya pengalaman mendengar cerita-cerita dari mulut ke mulut ini boleh dijadikan bahan dalam penulisan cerpen atau mungkin boleh diselitkan dalam satu dua babak dalam novel anda bagi memberi gambaran tentang keadaan semasa yang berlaku di negara ini. Penulis kreatif akan melihat di luar tabii manusia biasa dan dari perkara yang sekecil-kecil hama kepada yang sebesar-besarnya dijadikan asas untuk menulis sebuah karya. Cuma, sejauh mana cerita itu akan digarap terpulang kepada kreativiti penulis itu sendiri.

Saya percaya, pembaca di Malaysia dahagakan karya yang baru yang berkisar tentang keadaan yang berlaku di sekitar sama ada dalam hal politik, sosial mahupun ekonomi. Kepada penulis yang tidak punyai idea, tulislah hal-hal ini kerana meskipun ia kelihatan tidak popular, namun karya sebegini punyai darjatnya yang tersendiri.

Selamat berkarya.

2 comments:

Rusdi Abd Rahman said...

Hanita,
Tempat foto ini dirakam semacam pernah saya jejaki juga rasanya...? Siap berpantun-pantun bunyi katanya...? Hehehe...

Bila lagi nak ajak kita di Ujung Tanah ini ke sana atau ke Sumatera ya?

Hanita Hassan said...

Tuan,
Rasanya minggu ini ada warga kita akan ke Ujung Tanah untuk penyelidikan tentang tarikh sebenar Melaka dibuka. Maka beberapa profesor juga turut serta dalam rombongan itu. Sayang sekali projek itu bukan di bawah takluk saya. Maka tidaklah dapat menjemput tuan sekali. Insya-Allah kita tak pernah lupa menjemput tuan di sana.

Ingat lagi kisah pantun memantun tu ya?