Friday, May 28, 2010

Pengalaman Baharu

Banyak yang ingin kukongsi bersama dalam blog ini namun apakan daya tidak punya banyak waktu untuk berbicara di sini. Alhamdulillah apa sahaja yang berlaku dalam hidupku hari ini memberi banyak idea untuk sebuah penulisan yang lebih matang. Beberapa cerpen telah kusiapkan tetapi masih tersimpan dalam komputer riba. Beberapa manuskrip perlu disiapkan tetapi masih tergendala. Pihak penerbit sudah beberapa kali mengingatkan aku. Rupa-rupanya berniaga dan menulis dalam satu masa perlu kubahagikan. Aku berharap dapat merebut masa yang berlari meninggalkan aku. Aku melihat ke hadapan dan menyaksikan banyak peluang yang datang. Idea baharu wujud satu demi satu. Cuma aku sedang memikirkan, bilakah kesemua ide itu dapat kumuntahkan ke dalam sebuah tulisan.

Hari ini aku faham, untuk menjadi penulis yang bagus, kita harus menulis sesuatu yang dilihat hasil dari pengalaman sendiri. Tulislah dari hati kerana tulisan yang ditulis dari hati akan menghasilkan sebuah manuskrip yang amat hebat. Percayalah.

Aku berharap dapat menulis lebih panjang namun anak-anak sudah memanggil untuk bersarapan pagi. Semoga kita bertemu lagi.

Dua buah novel (dewasa) dan kanak-kanak dan sebuah komik akan terbit tahun ini Insya-Allah. Akan kuwar-warkan kepada rakan-rakan sekiranya ia sudah ada di pasaran.

Kepada rakan penulis, teruskan berkarya kerana generasi hari ini dan esok memerlukan lebih banyak bahan penulisan untuk pembacaan.

1 comment:

Rusdi Abd Rahman said...

Hanita,
Apa khabar?
Hari Isnin ini (31 Mei) ada seminar tentang tahun pengasasan Kerajaan Melayu Melaka di Hotel Everly, Tg. Kling, Melaka. Kita akan ke sana juga, ada sertai tak?