Monday, May 31, 2010

Saling Memerlukan

Manusia dijadikan Allah berpasang-pasangan. Setiap pasangan dijadikan untuk saling perlu-memerlukan antara satu sama lain. Setiap pasangan punyai kelebihan dan kekurangan masing-masing.

Namun, ramai antara kita merasakan kekurangan pasangan masing-masing sebagai satu masalah sedangkan jika masalah itu ditangani dengan baik pasti ia akan menghasilkan satu keputusan yang maha hebat. Dan ramai antara kita tidak pernah melihat kelebihan pasangan sebagai satu kekuatan dalam sebuah perhubungan.

Hari ini, dalam setiap perhubungan, pasti akan wujud ketidakpuasan hati. Ini berlaku kerana kita tidak ikhlas menerima kelebihan dan kelemahan pasangan masing-masing. Rungutan demi rungutan hadir dari mulut pasangan kerana melihat kekurangan diri sebagai masalah yang cukup besar. Segala kelebihan diri pasangan tidak pernah diberi penghargaan. Setiap hari, ada sahaja yang tidak kena. Apabila timbul masalah, pasangan cuba mengubah pasangan mereka mengikut citarasa mereka. Sedangkan kita seharusnya menerima pasangan kita seadanya. Jika perubahan yang baik perlu dilakukan kepada pasangan, kita harus dorong-dorongkan begitu juga sebaliknya tetapi secara perlahan-lahan tanpa memberi tekanan yang negatif.

Dalam zaman serba canggih hari ini, ramai dalam kalangan pasangan di luar sana yang mahukan kesempurnaan dalam kalangan pasangan masing-masing. Ramai kalangan sang isteri yang merasakan hidup terseksa kerana terpaksa bekerja sekaligus menguruskan anak-anak dan keluarga serta suami dan jika punyai perniagaan sendiri, dia perlu menguruskan bisnis sehingga merasakan hidupnya semakin tertekan. Apa yang perlu kita lakukan agar semua masalah itu boleh diatasi? Tepuk dada tanya selera. Dalam hidup ini, adam dan hawa dijadikan berpasang-pasangan kerana mereka saling perlu memerlukan dalam apa jua perkara. Maka sayangilah pasangan anda kerana apabila nasi sudah menjadi bubur, tidak guna segala penyesalan.

Kesibukan melakukan banyak perkara tidak menghalang saya menyaksikan sebuah filem berjudul Robin Hood petang tadi. Banyak yang boleh saya pelajari disebalik cerita itu terutama jika kita kaitkan dalam hubungan seperti yang saya sebut di atas. Wanita tanpa lelaki tidak sempurna begitu juga lelaki tanpa wanita tidak sempurna.

Selamat berkarya. Semoga banyak karya lahir dalam waktu terdekat ini.

No comments: