Tuesday, January 15, 2013

HADIAH TAHUN BARU


Tulisanku yang lepas ada kucatatkan tentang hadiah tahun baruku. Kali ini pasti ramai yang tertanya-tanya, apa lagi hadiah tahun baru kali ini. Jumaat lepas, anak lelakiku jatuh tangga sekolah. Cikgu hantar ke hospital, masuk wad dan disahkan ada tulang di pergelangan tangan patah dan beberapa tulang retak di bahagian siku.

Maka bermulalah tahun baru ini dengan hadiah daripada Tuhan. Aku menerimanya dengan penuh kesyukuran. Walaupun tangan Muhammad Adib sudah disimen separuh, sekurang-kurangnya dia masih punya tangan kanan untuk makan, menulis dan sebagainya. Malang sekali buat anakku, pemilihan sebagai pemain bola sekolah terpaksa dihentikan sehingga tangan sembuh. Aku yakin, di sebalik patah tangannya itu, ada rahmat di sebaliknya.

Ironinya, semasa di wad, aku meminta pendapat anak tentang cerita yang sedang aku garap. Sebuah cerita kanak-kanak yang sudah buntu untuk kusiapkan. Akhirnya, aku mendapat ilham semasa berada di wad tersebut dengan bantuan Muhammad Adib. Beberapa hari lalu, aku sudah berjaya menyiapkan cerita itu dan dengan rasa lapang bersyukur kepada Allah atas setiap ketentuan daripada-Nya.

No comments: