Friday, January 13, 2006

Wanita Misteri

Pagi nie, aku terlewat bangun. Jadi, tidak sempatlah aku masak untuk lunch suami dan anak-anak. Semalam aku sempat buatkan kek pisang untuk keluarga. Balik cuti raya hari tu, aku bawa balik sesikat pisang dari kampung. Jam 12.00 malam semalam baru kek aku siap. Masa tu, anak-anak dah lama dibuai mimpi.
Adibah terlewat lagi sampai ke sekolah tepat pada waktunya. Tiba di pagar sekolah sudah jam 7.30 pagi. Kasihan dia? Pagi nie juga, hati aku sakit bila sebuah kereta mercedes silver, pemandunya wanita, punyalah berlagak masa bawa kereta. Mentang-mentanglah aku bawa kancil, dia ingat aku takut. Akhirnya, kancil aku dapat memencung kereta besar dia tu. Taulah nak cepat, kita pun nak cepat, semua orang nak cepat. Itu sebabnya Tuhan bagi kita masa 24 jam. Masa tu cukup, cuma manusia nie tak pernah hargai masa. Selalu aje buang-buang masa begitu sahaja.
Cerita pasal buang masa, aku pun dah beberapa minggu membuang masa. Sejak novel baru aku siap, aku langsung tidak lagi mengadap depan komputer. Beban yang aku rasa sejak beberapa minggu menyiapkan Wajah Rahsia, adalah sebuah cabaran yang amat besar. Aku tidak akan melakukannya lagi, jika diminta. Menyesal rasanya kerana tidak menggunakan masa dengan bijak. Jika tidak, rasanya novel itu lebih baik daripada yang ada sekarang. Walau bagaimanapun, alhamduliallah kerana suami banyak membantu. Aku tiba-tiba tersedar daripada lena yang panjang. Tuhan telah kejutkan aku. Aku akan kembali menyinari dunia penulisan yang telah lama aku buang daripada diari hidup aku. Aku sedar bahawa anugerah Tuhan itu tidak harus aku sia-siakan.

No comments: