Friday, September 28, 2007

DAN SYAWAL PUN DATANG LAGI

Dan syawal pun datang lagi
Tanpa kehadiranmu di sisi
Syawal ini syawal kelima rupanya
Aku tidak bersamamu ibu

Ibu...
Tidak sempat rupanya
anakmu ini menatap wajahmu
walau untuk kali terakhir
pada hari-hari kau mengadap illahi

Aku...
Cuba mencari kesalahan diri
Aku cuba mengertikan situasi itu
Aku tiada untuk sama-sama menangisi
Pemergianmu ibu tersayang
Walau Bangkok terlalu jauh
Namun kugagah hati pulang
Dengan harapan melihat wajahmu ibu

Namun
Sudah suratan Illahi
Wajah tua yang amat aku sayangi
Tidak juga dapat aku dakap
Untuk terakhir kalinya
Wajah tua yang amat aku sayang
Tidak juga dapat aku kucup
Untuk terakhir kalinya

Gundah gulana hati ini
Tuhan sahaja yang mengerti
Ketika mata terpaku menatap nisan kaku
Hanya wajah ibu terbayang di mata
Wajah yang paling aku rindu
Dan air mata ini mengalir lagi
Tidak bisa aku tahan
Walau ku cuba sedaya upaya
Aku cuma insan biasa

Ya Allah...
Ampunilah dosa-dosanya
Tempatkanlah dia
Bersama orang-orang yang engkau sayangi
Amin.

No comments: