Monday, May 12, 2008

NOVEL TERBARU

Alhamdulillah, setelah beberapa bulan menulis, akhirnya sebuah lagi novel kanak-kanak dapat aku siapkan. Novel dalam siri ADLI DI ALAM FANTASI untuk Siri Ketiga ini penuh dengan aksi pertarungan. Aku sepatutnya telah menyiapkannya lebih awal. Namun kita merancang, hanya DIA sahaja yang lebih mengetahui

Bukan mudah untuk menulis dalam keadaan aku yang sentiasa sibuk dengan kerja-kerja penyelidikan, penulisan, sebagai Editor dan Perhubungan Awam. Kesemua kerja-kerja itu memerlukan aku menggunakan kepakaran dalam bidang penulisan. Apabila sepanjang hari berfikir dan menulis, sudah tentu natijahnya otak semakin penat. Itulah cabaran yang harus aku hadapai.

Pulang ke rumah, aku sering berjanji dengan diri sendiri untuk menyelesaikan novel-novel aku yang banyak terbengkalai. Namun setiap kali itulah, janji akan tetap tinggi janji.

Di rumah, aku harus menguruskan empat orang cahayahatiku. Selepas selesai semuanya, kadang waktu aku terlelap. Bunyi alarm juga tidak aku sedari. Bangun pagi, harus memasak untuk anak-anak dan suami sebelum ke tempat kerja. Namun semuanya aku lakukan tanpa sebarang rungutan. Itulah tanggungjawab wajib yang harus aku tunaikan.

Menulis juga adalah tanggungjawab yang harus aku lakukan untuk diriku sendiri. Nasib baik tidak pernah aku dihalang oleh suami. Malah mendapat galakkan. Sejak anak-anak semakin dewasa, boleh berdikari, aku terasa bahawa aku harus meningkatkan usaha menulis. Ada beberapa novel di dalam simpanan yang tidak sempat aku tamatkan. Jika mahu difikirkan, banyak benda yang aku ingin lakukan, tetapi aku hanyalah manusia biasa.

Kepada semua penulis di luar sana, tulislah sebanyak mana sekalipun. Tulislah kerana kamu mahu menulis. Tulislah bukan kerana siapa-siapa. Tetapi untuk diri kamu sendiri.

No comments: