Wednesday, December 17, 2008

IDEA MENCURAH-CURAH

Apabila idea mencurah-curah, aku selalunya berhenti dan tidak mengeluarkan kesemuanya. Aku suka buat macam gitu. Jadi dalam masa aku membuat kerja lain, kepala akan terus berfikir tentang idea yang belum tertulis itu. Maka apabila aku mula duduk di depan komputer, sudah tentu idea mencurah-curah dan boleh menulis sehingga selesai satu bab atau lebih.




Aku sedang menyiapkan sebuah manuskrip novel. Manuskrip ini telah dihasilkan untuk pertandingan sayembara novel 50 tahun DBP tetapi aku tidak meraih apa-apa hadiah. Jadi aku telah baca semula manuskrip ini dan mendapati banyak yang harus ditambah dan dibuang. Maka itu, aku sedang membedah manuskrip itu dan sedang menulis di bahagian-bahagian akhir untuk menjadikan cerita ini lebih bagus dari yang asal.

Aku masih berfikir-fikir ke mana harus aku hantar manuskrip ini?

No comments: