Monday, June 15, 2009

Acheh … Bumimu Ku Jejaki Jua

Siapa sangka, bumi serambi Mekah yang ingin sekali saya lawati akhirnya dijejaki tanggal 12 Jun 2009, tepat jam 1.45 tengah hari waktu Malaysia atau sejam lebih awal jika dihitung waktu di Indonesia. Rasanya sudah acap kali saya ingin mengikut rombongan kerja-kerja amal ketika tsunami melanda bumi Acheh lima tahun lalu, namun entah kenapa semuanya itu belum dilorongkan Allah. Lima tahun lalu, Biro Wanita Dunia Melayu Dunia Islam turut sama membantu menghulurkan bantuan berupa makanan dan pakaian serta selimut untuk para mangsa yang dikutip daripada pelbagai badan kerajaan mahupun swasta serta orang perseorangan yang belas atas kejadian tsunami. Hanya selepas lima tahun kejadian tsunami melanda Acheh, barulah kaki ini dapat memijak bumi yang penuh dengan kesan tragis sukar digambarkan kecuali berdiri di tempat-tempat kejadian serta bekas tinggalan tsunami. Sungguh insaf dan kerdil sekali rasa diri ini yang penuh dengan dosa.

Kuasa Allah amat besar sehingga tidak boleh terfikir di benak bagaimana ia ditimpakan ke atas umat manusia dan semuanya berlaku dalam sekelip mata. Anak kehilangan ibu dan bapa serta abang dan kakak, bapa kehilangan anak dan isteri begitulah sebaliknya. Paling sedih bila mendengar kisah seorang anak yatim yang selamat dari tsunami, yang ketika kejadian itu, dia berusia tiga tahun. Anak lelaki ini telah dimasukkan ke dalam peti ais oleh kedua ibu bapanya (meninggal akibat tsunami) dan peti ais itu terdampar di atas bukit di kampung itu. Hidupnya bergantung kepada air laut dan ketika dijumpai oleh pasukan penyelamat, dipenuhi lumpur dan kekotoran. Anak kecil itu terpaksa dirawat selama enam bulan sebelum benar-benar sembuh.

Sewaktu tsunami menggegarkan seluruh Acheh, sapi-sapi sudah terlebih awal berlari-lari menuju ke atas bukit berhampiran. Burung bangau yang selalunya bermain di gigi air turut terbang menuju ke arah perbukitan setelah berlaku gegaran. Seluruh isi alam sudah mengetahui akan musibah itu, dan menyelamatkan diri masing-masing. Saya cuba membayangkan keadaan musibah itu sepanjang berada di bumi Acheh ini kerana banyak sekali cerita yang diberitahu secara lisan oleh pemandu pelancong. Ada cerita-cerita yang masih di benak dan ingin sekali dikongsi bersama para pembaca di luar sana.

Sekiranya seorang penulis itu mahu menulis sesuatu yang luar biasa, cerita-cerita tsunami boleh dijadikan latar dalam lakaran novel anda. Banyak perkara boleh ditulis dan ia tertakluk kepada olahan penulis. Cerita boleh ditulis mengenai pengalaman mangsa tsunami atau pengalaman orang yang membantu mangsa. Jika ditulis dengan sepenuh jiwa dan raga, buku atau novel ini pasti boleh dijadikan rujukan sepanjang hayat kerana cerita-cerita yang didengar dari mulut ke mulut yang tidak didokumen pasti akan terkubur begitu sahaja jika tidak dibukukan. Sekiranya dibukukan, pasti akan menjadi bahan bacaan teladan buat generasi akan datang.

Fikir-fikirkanlah wahai penulis di luar sana. Insya-Allah.
Penulisan sebegini memerlukan usaha dan siasatan yang terperinci. Selamat mencuba.

No comments: