Thursday, January 10, 2013

Bengkel Penulisan Cerpen

Sebuah bengkel penulisan cerpen anjuran Ikatan Persuratan Melayu Melaka (IPM) bakal diadakan pada 13 Januari 2013. Alhamdulillah, atas usaha pihak persatuan yang tidak pernah kenal jemu untuk berkongsi ilmu dengan khalayak penulis di luar sana yang dahagakan kelas-kelas bimbingan seperti ini. Yuran RM50 untuk bukan ahli dan RM30 untuk ahli.

Sudah beberapa episod begkel dan seminar yang mengundang, telah terpaksa saya tolak. Masa itu terlalu suntuk untuk melakukan semua perkara dalam satu masa. Kerja-kerja penulisan sangat banyak sehingga terpaksa melenyapkan diri daripada orang-orang tertentu agar kerja-kerja yang sedang disiapkan dapat dilakukan mengikut 'deadline' yang telah ditetapkan pihak penganjur.

Begitulah hidup penulis, walaupun sudah menyiapkan karya, namun hanya akan menghantar karya pada saat-saat akhir. Itulah juga tabiat yang saya lakukan dan masih dilakukan sehingga kini.

Sambil berkarya, saya melukis. Saya teringat kata-kata seorang kenalan yang memberi perangsang agar saya terus melukis, kerana katanya, nanti Dia Yang Esa akan memberi ilham, tugas kita adalah melukis dan terus melukis.

Insya-Allah, saya sedang menghasilkan sebuah buku kanak-kanak yang memerlukan saya menunjukkan bakat sisi lain yang dikurniakan Illahi. Semoga Allah memberkati setiap usahaku ini.

Buat semua karyawan, saya percaya, hari yang dinanti semakin hampir. Tarikh tutup sayembara hanya beberapa hari lagi. Semoga kita sama-sama berjaya menyudahkan semua manuskrip yang sedang kita tulis. Amin.

No comments: