Thursday, August 26, 2010

Ramadhan & Jualan Mega

Waktu amat pantas berlari mengejar Syawal yang kini tinggal beberapa hari lagi. Rindu terasa mencengkam di lubuk hati untuk mencatat sesuatu meluahkan karenah manusia yang menyelanak tidak tentu hala berpusu-pusu ke jualan mega yang tidaklah mega sebenarnya.

Hari pertama jualan mega di salah sebuah pusat beli-belah di bandar sangat ditunggu-tunggu. Bukan aku sahaja, rupa-rupanya hampir sebahagian besar penduduk di bandar bersejarah ini.

Jam tiga petang, tempat letak kenderaan penuh.
"Apa mereka ni tidak kerja ke hari ini?" kata hatiku.

Kelihatan kebanyakan pengunjung berpakaian formal /pejabat, ahh...mungkin melarikan diri dari pejabat untuk turut sama melihat jualan mega hari pertama itu.

Penangan jualan mega memanglah hebat. Semuanya disebabkan ikhlan hebat yang digantung begitu banyak di sekitar bandar.

Bulan Raya yang bakal menjelma juga adalah bulan membeli-belah untuk semua golongan. Namun tahun ini, Hari Raya kusambut sekeluarga bersederhana sahaja. Jika diikutkan hati dan nafsu, banyak yang perlu ditukar baharu. Namun, ada yang lebih penting yang perlu dilakukan selain menghabiskan kesemua simpanan. Kadang-kadang barangan yang tidak perlu turut dibeli akibat terpengaruh dengan harga yang ditawarkan bahana jualan mega. Apa pun, terpulang kepada perbelanjaan isi rumah masing-masing. Tepuk dada tanya poket.

Satu jam dari waktu aku menulis, waktu berbuka akan menyusul. Bau aroma dari masakan sauce spagheti menusuk ke hidung. Anak-anak sedang berehat sambil menonton television.

Alhamdulillah sebuah lagi novel dewasa berjudul WAJAH RAHSIA - terbitan PEKAN ILMU PUBLICATION sudah berada di pasaran. Dapatkan segera sebelum kehabisan.

Selamat berbuka dan bersahur.
Selamat berkarya.

1 comment:

Rusdi Abd Rahman said...

Hanita,
Semoga 'berhati-hati' dengan jualan yang diadakan itu... hehehe...