Tuesday, August 21, 2012

Recipe Rendang Ayam Kampung

Aidilfitri tahun ini menyajikan hidangan rendang ayam kampung dengan rempah ratus ciptaan bonda mertua. Enak sungguh rasanya sehingga menjilat jari. Apatah lagi ayam yang dimasak diperolehi dari reban sendiri.



Banyak yang kupelajari daripada bonda mertua tentang masakan menggunakan santan kelapa. Jika tersilap masak, sudah tentu rendang yang dibuat cepat basi. Namun jika kena gayanya, rendang ini boleh disimpan lama. Untuk hasil rendang yang enak, masak santan pekat dalam kuali bersama bahan kisar (bawang kecil, bawang putih, lengkuas, serai, halia, rempah) dan biarkan sebati dengan ayam. Kemudian masukkan santan, kerisik, daun kunyit, daun limau purut, biarkan mendidih dan naik minyak, kemudian angkat dan sedia untuk dimakan bersama ketupat.

Setiap kali makan rendang, teringat arwah bonda dan ayahanda. Walaupun mereka sudah tiada, namun tradisi menyiapkan hidangan rendang masih diteruskan.

Aidilfitri tahun ini terasa sungguh meriah. Mood raya masih berdendang riang walaupun sudah masuk hari ketiga raya. Alhamdulillah bila hati lapang, perjalanan hidup kita lebih teratur.

Meskipun sibuk berhari raya, namun di dalam minda asyik memikirkan projek penulisan yang masih banyak tersangkut yang perlu diselesaikan. Moga Illahi memberikan seribu rahmat dan kreativiti kepada aku dan semua penghasil karya menghasilkan karya yang bermutu untuk bahan bacaan sepanjang hayat.

Salam Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin.

No comments: