Saturday, November 05, 2016

ADIWARNA NOVEL : MENDEPANI CABARAN PROSES KREATIF

Satu program bual bicara iaitu Adiwarna Novel : Mendepani Cabaran Proses Kreatif dan pelancaran novel yang dibicarakan akan diadakan pada 9 November 2016 di Perbadanan Perpustakaan Awam Negeri Melaka. Novel Gelut Rantau Kemilau adalah salah satu novel yang dibicarakan sendiri oleh penulisnya.

Saya percaya, cabaran paling sukar ketika hendak memulakan proses kreatif ialah mengurus emosi dan kesabaran. Apatah lagi apabila kita bercakap soal mahu menggarap sebuah novel yang hari ini perlu setebal 400 - 500 muka surat. Sifat yang perlu ada dalam diri seorang penulis ialah sentiasa sabar, tenang dan tahu apa yang dilakukannya. Ini kerana kerja seorang penulis adalah kerja bersendirian.

Banyak proses kreatif yang perlu difikirkan sepanjang menggarap sebuah novel. Penulis perlu mencipta watak-watak utama, watak kedua dan sampingan dengan plot-plot yang bergerak dari satu babak ke satu babak dengan konflik ke konflik sehingga memikirkan penamat kepada novel yang digarap.

Jika seorang penulis tidak pernah menulis novel, maka bermulalah dengan menulis cerita pendek atau cerpen dahulu. Penulis perlu mendepani cabaran dan pengalaman ketika menulis cerita pendek, sebelum menggarap cerita yang lebih panjang seperti novel.



No comments: