Saturday, November 05, 2016

SAYEMBARA NOVEL SEJARAH JOHOR V

Alhamdulillah, novel 1819 - Pura Daksina telah dipilih oleh panel Sayembara Novel Sejarah Johor V sebagai pemenang saguhati. Majlis penyampaian hadiah telah berlangsung pada 4 November 2016 lalu di Kompleks Warisan Sultan Abu Bakar, Johor Bahru secara serba sederhana bersekali dengan penyampaian hadiah Sastera Johor kali ke-10.

Komen Panel Penilai Novel 1819 - Pura Daksina. Novel ini memaparkan intrig politik istana Johor pada abad ke-19 selepas kemangkatan Sultan Mahmud Shah III. Tumpuan kisah adalah kepada krisis penafian hak Tengku Husin sebagai pengganti Sultan bagi kerajaan Johor-Riau-Lingga apabila Tengku Abdul Rahman pula dilantik sebagai sultan.

Dalam kemelut politik itu, Inggeris dan Belanda telah memainkan peranan mereka untuk menguasai kepulauan Melayu. Tokoh-tokoh kolonial seperti Raffles, Crawfurd dan Farquhar telah memainkan peranan mereka sehingga akhirnya Perjanjian Inggeris-Belanda dimeterai pada tahun 1824. Akibatnya, Empayar Johor-Riau-Lingga telah terpecah, dan kerajaan Melayu tidak lagi berkuasa penuh di kepulauan Melayu. Pemaparan sejarah ini telah memberikan iktibar bahawa perpecahan dalaman hanya akan menyebabkan kehilangan kuasa besar Melayu.

Kesederhanaan dari sudut teknik penukangan fiksyen dapat dikesan pada gaya pengisahannya. Plotnya tersusun secara mendatar, tidak memberikan kesan ketegangan. Pengarang terikat dengan fakta sejarah yang kronologikal lalu menafikan sarana cereka yang lebih artistik. Keterikatan dengan fakta menyebabkan naratif ini berbentuk demikian.

Namun begitu, sebagai bacaan sejarah yang manusiawi, novel ini telah memberikan gambaran perwatakan yang seimbang antara dua pihak, iaitu watak-watak kolonial dan watak-watak tempatan dengan paparan perwatakan yang menarik. Oleh itu, membaca novel ini tidak seperti membaca buku sejarah, tetapi seperti membaca novel biasa yang mementingkan aspek manusiawi.

No comments: