Saturday, November 12, 2016

PELANCARAN NOVEL GELUT RANTAU KEMILAU

Alhamdulillah telah berlangsung pelancaran novel Gelut Rantau Kemilau oleh Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Selatan pada 09 November 2016. Selain GRK, dua lagi novel karya penulis Melaka turut dilancarkan iaitu Ilang oleh Abang Saifuddin Abang Bohari dan Cinta Di Hati Umi oleh Zamidah Hashim.

Pelancaran tersebut telah dilakukan oleh YB Datuk Wira Othman Muhamad, Speaker Dewan Undangan Negeri Melaka merangkap Pengerusi Persatuan Penulis Melaka atau PENAMA di Perbadanan Perpustakaan Awam Negeri Melaka.

Terima kasih saya kepada Pengarah DBP Wilayah Selatan, Abang Hilman Abang Julai, Puan Zura, serta semua yang terlibat termasuk pihak Perpustam, Encik Azymudin serta pegawai Perpustam sepanjang program berlangsung. Terima kasih juga kepada Cik Zety, moderator pada program tersebut.

Sebelum pelancaran novel, tiga karyawan yang novelnya dilancarkan turut membicarakan cabaran dalam mendepani proses kreatif sepanjang penggarapan novel masing-masing. Banyak ilmu yang diperolehi mendengar buah fikir pengarang kerana setiap karyawan mempunyai cara berbeza dalam mendepani proses kreatif itu. Semoga ilmu ini boleh saya jadikan panduan untuk menulis novel seterusnya.






No comments: