Thursday, February 09, 2006

Penggunaan Bahasa Inggeris

Sudah agak lama aku tidak menulis di laman ini. Memang rindu tetapi ketiadaan masa yang sesuai membuatkan ia terbiar. Aku sedang punyai banyak projek. Novel-novel aku yang tergendala, sedang aku edit.

Pagi tadi, semasa dalam perjalanan menghantar anak-anak, aku berbual dengan Adibah (anak sulung). Dia bercerita kepada aku tentang salah seorang pelajar kelasnya yang tidak tahu berbahasa Melayu. Nama dia Danial Hakimi. Dia kata, kawan dia tu tak faham bila bercakap dalam bahasa Melayu. Adibah juga kata, budak itu bukan orang Melayu, tetapi orang Inggeris. Aku tersenyum. Hai...macam nielah orang kita, terlalu agungkan bahasa penjajah hinggakan terlupa bahawa bahasa ibunda itu amat penting. Walaupun dunia globalisasi memerlukan bahasa Inggeris, tetapi jika kita sebagai pemegang tradisi itu tidak mahu mengamalkannya lagi, siapa lagi?

Aku tanya Adibah, macam mana awak bercakap dengan dia? Kata Adibah, "Kak Long cakap bahasa Inggeris dengan Danial, baru dia faham." Oh...rupanya anak dah pandai cakap bahasa Inggeris. Aku tersenyum lagi.

1 comment:

Anonymous said...

berapa usia Adibah ?
bukankah di m'sia bahasa inggris sudah menjadi bahasa kedua
wajarlah kalau anak-anak sudah pandai bahasa inggris...
salam dari jakarta