Thursday, July 09, 2009

Buku Politik

Tiba awal pagi di perkarangan pejabat, hanya kelihatan sebuah kereta milik setiausaha bos. Saya terlupa bahawa hari ini ada beberapa pegawai dan staf di pejabat yang akan menuju ke negeri Cik Siti Wan Kembang. Jika dihitung dengan jari, rasanya setiap kali berlakunya pilihanraya kecil, setiap kali itulah ada sahaja program yang berkaitan dilaksanakan oleh pejabat.

Melihat perkembangan politik mutakhir ini, menyaksikan berita-berita politik yang tidak pernah ada kesudahannya membuatkan saya mempercepatkan penulisan sebuah buku mengenai tokoh politik dan budayawan yang telah dimulai projek itu sejak tahun 2008 yang lalu. Alhamdulillah setelah beberapa kali menemuramah tokoh, maka siap akhirnya tulisan itu.

Dahulu, setiap kali saya membaca buku berbau politik, dan bila mendengar pandangan umum, ramai yang berpendapat menulis buku genre ini tidaklah sukar. Penulis cuma perlu mencari fakta dan menulis mengikut gaya penulis sendiri. Namun berlainan bagi saya kerana setelah menulis buku seperti ini, terasa begitu sukar untuk menterjemahkan semua yang berlaku dengan perkataan dan ayat yang betul. Saya sentiasa percaya bahawa apa sahaja yang kita tulis bakal menjadi rujukan generasi masa kini dan generasi akan datang. Maka saya cuba menulis yang baik-baik sahaja meskipun dari segi logik dan seharusnya perkara yang buruk juga harus diterjemahkan untuk pengetahuan umum, namun tulisan itu perlu tidak dengan emosi. Banyak sudut yang perlu penulis fikirkan ketika menulis buku berbau politik. Tentang adakah boleh ditulis corak begini, atau bolehkah disiarkan semua yang rahsia dan sebagainya.

Jika penulis di luar sana yang amat teruja dan berbakat menulis buku politik, tulislah perkara yang baik untuk agama, bangsa dan negara. Ketahuilah bahawa mata pena itu lebih tajam dari segalanya.

Selamat berkarya.

No comments: