Tuesday, July 14, 2009

Cerpen 1





Cuaca agak panas di luar. Silau cahaya terasa menyucuk-nyucuk sepasang mataku yang besar dan penuh lesu. Aku memerlukan sesuatu untuk menutup silau itu. Lalu ku buka tas tangan tidak berjenama dan mengambil cermin mata hitam prada yang ku beli dengan harga RM10 menutup kedua belah mata. Jam tangan jenama Alba pemberian suami menunjukkan ke angka satu tengah hari. Seawal pagi, aku tidak sempat melapang sedikit waktu untuk mengisi perut. Konvensyen yang akan berlangsung selang beberapa hari itu mengundang terlalu banyak tugasan yang belum diselesaikan.

Sudah agak lama tidak menguruskan sebuah acara dan sesekali bila terpaksa melakukan pekerjaan itu semula, terasa buntu pula dibuatnya. Namun sebagai pengemudi acara, aku harus gagahkan untuk suatu keberhasilan yang luar biasa. “Caiyok…caiyok, kau pasti boleh lakukan.” Kata hati kecilku. Tengah hari itu aku sudah tekad untuk keluar dari pejabat. Aku mahu menghabiskan satu jam waktu rehat di luar. “Sambil makan boleh juga menjamu mata.” Kataku. Duduk seharian di pejabat seawal lapan pagi juga menyebalkan otakku.

“Walau apapun yang berlaku, aku harus keluar dari pejabat segera sebelum bos cari aku lagi.” Aku segera mengambil tas tangan dan keluar dari pejabat untuk mengisi perut yang mula berkeroncong. Teringat masak asam pedas sambal belacan, air liurku seakan mahu meleleh. “Jika ada jeruk binjai lagi sedap.” Itulah masakan kegemaranku. Seorang teman dari selatan tanahair juga meminati masakan itu. Apa agaknya yang istimewa sehinggakan setiap kali temanku berkunjung ke negeri Melaka, pasti itulah makanan yang dicarinya. Kalau tak dapat, mahu menangis dibuatnya.

“Mungkinkah aku sudah tidak punya hati untuk terus bekerja di sini?” Soalan itu tidak dapat aku jawab. Kubiarkan ia melayang-layang pergi bersama bayu panas yang menghembus pipiku yang gebu. Cermin mata berjenama prada itu kubiarkan terus menutup silau cahaya. Fikiranku kacau memikirkan berita sedih yang kuterima lewat beberapa hari lalu. Semuanya berlegar-legar di dalam kepala.

“Pastikan ucapan YAB Ketua Menteri disiapkan segera. Cari statistik tentang perceraian dan perkahwinan pasangan muda.” Arahan dari Datuk aku iyakan sahaja. Ingin sahaja aku baling fail-fail yang bertimbun di atas meja kerana arahan sebentar itu. Sayang sekali, apa yang kufikirkan tidak kulakukan.

1 comment:

Rusdi Abd Rahman said...

Hanita,
Macam 'sungguh @ benar' cerpen ini? Rasa-rasanya tidaklah, cuma fiksyen semata-mata ya... tapi tertarik juga dengan dialog @ monolog... “Mungkinkah aku sudah tidak punya hati untuk terus bekerja di sini?” Soalan itu tidak dapat aku jawab. Kubiarkan ia melayang-layang pergi bersama bayu panas yang menghembus pipiku yang gebu.
Ditambah pula dialog @ monolog... “Pastikan ucapan YAB Ketua Menteri disiapkan segera. Cari statistik tentang perceraian dan perkahwinan pasangan muda.” Arahan dari Datuk aku iyakan sahaja.
Hehehe... jumpa lagi.