Tuesday, April 01, 2008

SEMANGAT SEORANG AKU

Apabila keinginan untuk menulis itu terjadi secara semulajadi di dalam diri aku, tidak pernah sekelumit pun rasa bosan atau marah sekiranya hasil karyaku tidak dapat diterbitkan tepat pada waktu yang dijanji. Itu aku tujukan kepada Novel Kanak-Kanak pertama tulisan aku yang diterbitkan oleh penerbit tersohor di Malaysia iaitu Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP). Meskipun segala surat-menyurat serta perjanjian telah diterima sejak tahun 1998, namun ia hanya dapat diterbitkan dan berada di pasaran sekitar 2005. Masalah itu berlaku kepada semua penulis. Meskipun ia telah disuarakan, namun aku pasti masalah itu akan kekal begitu.

Itulah natijahnya perjuangan seorang penulis kecil seperti aku yang tidak pernah mengharapkan apa-apa. Bayaran royalti dari hasil tulisan itu hanyalah sekadar satu imbuhan dari usaha aku untuk menjadikan sesebuah karya itu satu kenyataan. Mungkin kerana aku sudah punya jawatan dan gaji yang lumayan? Itu bukan persoalannya. Aku dilahirkan untuk menulis. Aku tidak pernah hampa setiap kali menghantar karya untuk diterbitkan. Seingat aku, cuma sekali sahaja, karya atau manuskrip aku dipulangkan semula. Itupun kerana syarikat penerbitan itu tidak menerbitkan karya kanak-kanak.

Aku yakin dengan apa yang aku buat. Aku menulis sesuatu yang relevan dan boleh dibaca sepanjang zaman. Itulah aku.

Blog ini telah tidak aku tulis sekian lama akibat terlalu sibuk menulis blog lain menggunakan bahasa yang berbeza dari bahasa ibundaku sendiri. Aku tidak cuba meninggi diri dengan menggunakan bahasa keduaku itu, namun di sebalik kecekapan aku menggunakan bahasa itu membuatkan aku menjadi semakin kreatif dan pandai dalam banyak perkara yang dahulunya aku tidak pernah sedar.

Selamat mencuba untuk menulis. Sekiranya anda ingin menulis, tulislah dengan hati yang ikhlas. Tulislah kerana anda mahu menulis bukan kerana imbuhan yang bakal anda terima.

No comments: