Monday, April 14, 2008

TEATER MUZIKAL LUQMANUL HAKIM: RATU JENGKING DAN DAUN SERIBU NYAWA

Institut Kajian Sejarah dan Patriotisme Malaysia (IKSEP) akan mempersembahkan sebuah teater muzikal kanak-kanak bertajuk Hikayat Luqmanul Hakim: Ratu Jengking dan Daun Seribu Nyawa.

Teater anjuran Kerajaan Negeri Melaka diselenggarakan oleh IKSEP adalah dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Selatan (DBPWS), Jabatan Kebudayaan dan Keseniaan Negara Negeri Melaka dan Multimedia Arts and Theatre Club (MATA), Universiti Multimedia Melaka, Bahagian Sahabat Belia, Majlis Bandaraya Bersejarah Melaka dan Oren Arts and Theatre Studio akan dipersembahkan kepada umum pada tarikh, masa dan tempat seperti berikut:


Tarikh : 18, 19 & 20 April 2008
Masa : 8.30 Malam - Tayangan Umum

: 19 & 20 April 2008
: 2.30 Petang – Matinee Show

Tempat : Taman Budaya, Ayer Keroh, Melaka
Tetamu Jemputan : Y.A.B Datuk Seri Mohd Ali Rustam
Ketua Menteri Melaka

Teater ini mengisahkan pengembaraan seorang anak yatim piatu bernama Luqman. Luqman menjadi yatim piatu semenjak kematian ayahnya dalam satu malapetaka dan sejak itu dia dipelihara dan dilayan seperti hamba oleh ibu tirinya. Sebelum menghembuskan nafas terakhir, ayahnya telah menghadiahkan sebuah seruling sebagai kenang-kenangan dan seruling itulah yang menjadi peneman di kala duka Si Luqman. Akibat daripada penderaan dan layanan buruk oleh ibu tiri dan adik tirinya, Luqman membawa diri dan bermulalah pengembaraannya hinggalah dia tiba ke suatu dunia fantasi serangga di mana satu pengalaman hebat bakal ditempuhinya.
Di dalam dunia fantasi serangga itu, Ratu Jengking merupakan ketua bagi segala serangga. Ratu Jengking adalah pemerintah yang sangat zalim dan kejam. Beliau selalu menindas puak-puak serangga yang lemah dan membunuh serangga-serangga lain yang ingkar akan arahannya sewenang-wenangnya. Pada satu pesta keraian, Tok Kala, Tukang Tilik Ratu Jengking telah memberitakan kepada Ratu Jengking akan wujudnya Daun Seribu Nyawa yang mampu mengekalkan hayat yang disimpan secara rahsia oleh puak beluncas. Ini menimbulkan kemurkaan Ratu Jengking lalu memerintahkan agar panglima-panglimanya menyerang dan merampas Daun Seribu Nyawa itu.
Di dalam pengembaraan Si Luqman, beliau bertemu dengan segerembolan ulat beluncas. Rupa-rupanya seruling ajaib milik Luqman mempunyai kuasa hikmat pelbagai guna membolehkan dia berkomunikasi dengan serangga-serangga yang tinggal di dalam dunia fantasi itu. Berceritalah si Luqman akan kisahnya yang ditindas oleh ibu tirinya yang amat kejam. Pada ketika itu jugalah, angkatan panglima Ratu Jenking bertindak menyerang gerombolan beluncas yang akhirnya mengorbankan beberapa pengikut Raja Beluncas. Daun Seribu Nyawa telah bertukar milik setelah Panglima Ratu Jengking beroleh kejayaan merampas kotak simpanan daun itu.
Si Luqman dan gerembolan beluncas yang terselamat daripada serangan puak Jengking itu berasa amat sedih. Mereka telah berpakat dan berjanji untuk menuntut keadilan di atas kekejaman Ratu Jengking. Si Luqman telah mendapat buah fikiran yang bijak bagaimana hendak menundukkan Ratu Jengking dan puaknya.
Sepurnama berlalu, kini tibalah malam upacara santapan Daun Seribu Nyawa oleh Ratu Jenking yang amat zalim itu. Pada ketika itulah, sekumpulan beluncas diketuai oleh Raja Beluncas datang mengadap Ratu Jengking. Bukan kepalang terkejutnya Ratu Jengking di atas keberanian Raja Beluncas dan pengikutnya datang mengadap setelah kejadian tempoh hari. Raja Beluncas dengan pantas memberitakan akan kedatangan mereka adalah untuk bersama-sama meraikan upacara santapan Daun Seribu Nyawa dan sebagai tanda mengakui kebesaran dan keagungan Ratu Jengking.
Raja Beluncas dan pengikutnya turut membawa sembah satu hadiah berupa kepompong rama-rama yang diwar-warkan sebagai bakal sang rerama yang paling cantik dalam koloni serangga itu untuk dijadikan dayang diraja. Apakah muslihat dan perancangan Luqmanul Hakim dan Raja Beluncas serta pengikut-pengikutnya sebenarnya? Dapatkah dia menundukkan Ratu Jengking dan merampas kembali Daun Seribu Nyawa seterusnya menuntut bela di atas kematian puak beluncas?

Datanglah beramai-ramai. MASUK ADALAH PERCUMA.

No comments: