Monday, January 05, 2009

HARI BARU BERMULA

Hari ini 5 Januari 2009. Anak-anak akan memulakan sesi persekolahan setelah lebih sebulan bersantai di rumah tanpa buku, tetapi cuma mengadap cerita-cerita karton dan cerita-cerita fantasi ala-Indonesia di peti televisyen setiap hari. Waktu ini, jam menunjukkan ke angka 5.45 pagi. Nampaknya hasrat untuk aku bangun awal pagi ini tercapai jua. Anak-anak masih nyenyak bersama papa mereka. Aku tetap di hadapan komputer riba mengisi blog yang sentiasa inginkan sesuatu untuk tatapan semua.

Tahun baru 2009 baru lima hari hadir dalam hidup aku sekeluarga. Sibuknya di awal tahun sehinggakan aku tidak punya waktu untuk menulis atau menyiapkan kerja-kerja yang masih terbengkalai. Buku-buku sekolah anak harus diteliti satu persatu. Kesemuanya harus dibalut. Baju sekolah harus digosok. Semalam baru aku teringat hendak mengenakan lencana sekolah pada baju baru anak-anak. Aduh...macam-macam hendak dilakukan. Almaklumlah, keempat-empat anak aku akan memulakan sesi persekolahan mereka pagi ini. Anak keempat aku akan memasuki tadika pagi ini. Bagaimana agaknya si kecil yang kadang-kadang aku panggil comel, kadang-kadang aku gelar baby dan macam-macam lagi, bila hari pertama masuk sekolah. Tentu seronok. Aku bimbang bukan si kecil yang menangis masuk sekolah, tetapi sebaliknya aku yang menangis melihat anak kecilku semakin membesar.

Masa itu terlalu pantas berlalu. Sedar atau tidak, usia juga sudah semakin meningkat matang. Dalam meniti usia yang sebegini, banyak perkara yang harus aku serta suami lakukan untuk membesarkan anak-anak. Anak sulung, sememangnya amat berdikari tetapi sering cemburu dengan adik-adik. Anak kedua, masih lemah dalam subjek Inggeris. Anak ketiga pemalu tetapi sudah menunjukkan perkembangan yang positif di tadika. Anak keempat, masih belum tahu.

Rasanya adalah tidak adil membiarkan anak-anak membesar tanpa melihat perkembangan mereka dengan baik. Cita-cita mahu menulis dan menulis harus aku seimbangkan dengan cita-cita mahu melihat kejayaan anak-anak. Jika aku berjaya sekalipun, anak-anakku hancur, itu bukan berjaya namanya. Maka, aku cuba melakukan kedua-duanya sekali walaupun aku sedar itu bukannya kerja yang mudah.

Tapi rasanya, seorang penulis yang baik adalah mereka yang sering berhadapan dengan pelbagai situasi di dalam kehidupan mereka. Tidak kiralah apa pun situasinya, ia akan mengajar seseorang itu untuk melihat dan menganalisa serta menjadikannya sebagai salah satu rencah dalam tulisannya. Rasa-rasanya banyak pengalaman yang aku telah lalui dan aku yakin semua itu akan mematangkan aku untuk terus menulis.

Azan Subuh sudah berkumandang dari masjid berhampiran. Aku harus menyelesaikan tugas menulis dan memulakan hari ini dengan pelbagai lagi tugas yang belum selesai. Selamat berkarya.

No comments: