Friday, January 02, 2009

TAHUN BARU AZAM BARU

Pelbagai persoalan menerobos fikiranku ketika ini sedangkan aku harus meneruskan kerja-kerja di pejabat seperti sebelum ini. Terasa rindu bila sepagi jam lapan aku membuka kunci bilik pejabat setelah seminggu bercuti atas urusan sekolah anak-anak. Rupa-rupanya sayang juga aku pada tempat kerjaku. 2 Januari 2009, adalah hari baru untuk aku kerana perjalanan hidup dengan azam baru harus diteruskan meski yang kutunggu-tunggu bersama suami masih samar-samar. Doaku agar penantian itu akan menjadi kenyataan. Amin.

Ahh…tahun baru sudah pun bermula dan sudah hampir dua hari ia mengetuk pintu hidupku. Apakah yang harus aku lakukan dengan tahun baru ini masih aku fikirkan lagi. Pabila ku toleh ke belakang, nampaknya hajatku tercapai jua bila mana sebuah manuskrip novel sudah aku tamatkan. Cuma proses penyuntingan sedang aku lakukan dengan harapan dapat disiapkan dalam satu dua hari ini. Masa itu masih 24 jam sehari tetapi aku rasakan masa yang ada bagai tidak cukup untuk menyudahkan semua urusanku yang masih tertangguh. Apa pun, tanggungjawab dan janji yang telah dimeterai harus kulaksanakan agar tidak ada hati yang terluka.

Aku cuba memenuhi aktiviti menulis di blog, namun sering sahaja tidak punya waktu. Nampaknya tahun 2009 sudah menjelma dan aku bakal semakin sibuk dengan semua kerja penulisan yang masih banyak di dalam kantung komputer ribaku. Rasanya hidup kosong tanpa buku dan tulisan. Tahun ini aku mahu meningkatkan tulisan dan cuba tidak berlengah-lengah agar lebih banyak manuskrip boleh aku hasilkan. Bila tahun berganti tahun, musim bertukar ganti, sedar atau tidak, usiaku serta suami sudah semakin meningkat. Semakin meningkat usia, semakin banyak tanggungjawabyang harus dipikul. Apatah lagi, anak-anak semakin membesar.

Azam dan semangat untuk hidup itu perlu ada dalam diri setiap manusia. Berputus asa hanya ada dalam kamus mereka yang sentiasa tidak mensyukuri atas apa jua yang diberikan oleh Allah swt. Aku sentiasa yakin bahawa setiap yang aku lakukan adalah atas dorongan Allah swt. Tanpa dorongan daripada-NYA, mana mungkin dapat aku menzahirkan semua yang ada di dalam fikiranku di dalam satu manuskrip. Aku bersyukur atas apa yang telah aku lalui selama hidup ini. Punyai suami yang sentiasa menyayangi aku dan anak-anak comel yang memahami bidang tugas aku sebagai penulis. Jangan jadikan tanggungjawab keluarga itu sebagai beban kerana bila ia terpahat di minda, sudah tentu segala apa yang dilakukan tidak mungkin akan menjadi dengan baik. Maka bersyukurlah dengan apa yang ada. Mungkin esok belum tentu menjanjikan sesuatu. Hiduplah hari ini dan berbuat kebajikan untuk menambah keberkatan harta. Moga tahun 2009 menjanjikan sesuatu yang lebih baik untuk aku, suami dan anak-anak. AMIN.

No comments: