Tuesday, January 13, 2009

SEBUAH JIWA SEBUAH MANUSKRIP

Malam hening. Terasa cukup puas. Akhhirnya malam ini menyaksikan kesudahan sebuah manuskrip sebuah jiwa yang kugarap lewat tahun-tahun lewa atas sebab-sebab tertentu yang sepatutnya telah kuselesaikan lebih awal dari sepatutnya. Lapang sungguh dada ini terasa pabila janji yang telah dimeterai akan kulaksanakan dua hari dari waktu aku menulis ruangan di laman maya ini.

Bagaikan wajah 2009 menampakkan sejuta harapan untuk aku menggarap ilham-ilham yang masih penuh di dalam kotak mindaku ketika ini. Ingin sahaja aku paparkan semuanya di skrin komputer ribaku ini, namun bagaimana harus aku berbuat begitu dalam masa yang singkat sedangkan aku juga punya keluarga untuk diberi perhatian, punya suami untuk disayang, juga punya kerja untuk ditunaikan yang terkadang-kadang memaksa aku supaya memilih apakah yang terbaik untuk aku ketika itu.

Nafas lelah tidak pernah terhenti begitu sahaja. Nadi ini terus bergerak seakan-akan aku punyak banyak waktu untuk menghasilkan lebih banyak karya baru lagi segar untuk tatapan pembaca di dunia sana.

Alhamdulillah, HARUSKAH AKU BERLARI sudah mula dikenali meski sukar untuk kutatap wajahnya di kedai-kedai buku yang kerap aku singgahi lewat sepulangnya aku dari kerja. Paparan yang kerap sering kulihat di dada akhbar dan majalah keluara Dewan Bahasa dan Pustaka. Ulasan yang menyentuh hati telah disiarkan di dua majalah iaitu Tunas Cipta dan Dewan Sastera. Aku panjatkan doa moga segala hasil kerja yang aku laksanakan akan menjadi buah mulut serta dapat memberi peluang untuk para pembaca menceduk banyak dari pengalaman yang telah aku lalui sepanjang mengharungi kehidupan di bumi Allah yang amat indah ini dari pembacaan mereka.

Aku sentiasa pohon agar Allah melapangkan waktu untuk aku terus berkarya.
Selamat menulis.

No comments: