Friday, April 24, 2009

Pantun





Ideanya meluncur dari ingatannya dengan licin dan mudah, dilafaz dan disusun menjadi imej-imej indah dalam baris-baris perkataan melalui keakraban dan kepekaan,bayangan-bayangan kelam mula menampakkan nyata setelah semua yang terpendam di dalam minda dilemparkan di atas sekeping kertas putih. Terhasillah bait-bait perkataan yang disusun empat kerat menjadi sebuah pantun. Kecelaruan fikiran makin menyusut setelah perkataan indah dilemparkan menjadi bait indah sebuah pantun.

Seorang penulis pantun adalah sebenarnya seorang yang punya banyak kosa kasa dan kreativitinya melangkaui minda. Perkataan yang dipilih kena sahaja dengan maksudnya dan tidak semua boleh menghasilkan sebuah cerita yang baik kecuali penulis pantun dan pemantun hebat.

Pabila hidup diselubungi pantun seawal kokokan ayam hingga terbenamnya mentari, fikiran asyik memikirkan tentang pantun yang tidak sudah ceritanya, walau itulah hakikat yang harus dilakukan untuk sebuah paksaan yang akhirnya membuahkan sesuatu yang harus diakui semakin bijak mengatur bahasa. Syukuri nikmat Allah atas segala rahmat-Nya.

Janji bertemu di tepi permatang,
Sehingga senja tidak menjelma;
Hatinya gundah asyik terkenang,
Saat indah tika bersama.

Kapal berlayar dari Palembang,
Angkat sauh putar kemudi;
Kami miskin harta pun kurang,
Hajat meminang orang tak sudi.

Raden Mas dalam perahu,
Hajat bersiar melihat dunia;
Tuan pemurah hamba terharu,
Ke mana pergi disanjung semua.

Pisang emas dimasak goyang,
Jatuh sebiji di dalam raga;
Tuan seorang yang saya sayang,
Makan dan minum bagai tak rasa.

No comments: