Wednesday, April 01, 2009

NOVELIS PERLU BERIMAGINASI & KREATIF




Sebuah novel haruslah mempunyai perasaan di dalamnya. Sebuah novel bukan sekadar sebuah penceritaan yang deskriptif tetapi lebih dari itu. Sebuah novel yang berperasaan harus dapat menyentuh jiwa pembaca dan dapat membawa mereka masuk ke dalam cerita yang diterjemahkan melalui imaginasi perasaan sang penulis yang penuh kreatif seolah-olah ketika membaca novel, dapat meruntun perasaan amarah, sedih dan gembira sekaligus memberangsangkan minda untuk pembaca terus membaca.

Apabila menulis sebuah novel sejarah, penulis tidak harus membataskan pemikiran mereka dengan hanya menulis fakta-fakta yang dangkal dan kaku tetapi harus diterjemahkan dengan penuh perasaan seolah-olah penulis berada pada waktu kejadian itu berlaku.

Penulis novel sejarah juga harus menulis dan mencurahkan sepenuh kreativiti serta masih perlu berimaginasi sepertimana ketika menulis novel-novel kreatif biasa kerana selayaknya yang dipanggil novel itu haruslah mempunyai unsur-unsur penulisan kreatif bukan sekadar deskriptif untuk membolehkan ia dikategorikan sebagai sebuah novel.

Fakta-fakta yang dikumpulkan harus dihalusi dan disusun mengikut babak dan boleh melompat dari satu babak ke babak seterusnya tanpa menyulitkan pembaca untuk memahami cerita yang hendak disampaikan.

No comments: