Monday, July 20, 2009

Cerpen 1




Beberapa ekor kucing bersih bulunya berkeliaran di sekitar kedai makan. Aku tidak ambil pusing, malah terus makan tanpa menoleh ke kiri atau ke kanan. Tulang-tulang ikan yang ada di pinggan tidak kubuang ke tanah. Aku biarkan kucing itu berusaha mencari makanannya. Kedai makan yang terletak di seberang jalan berhadapan dengan pejabat itu memang sering kukunjungi. Meskipun ada banyak lagi deretan kedai berhampiran yang menjual makanan, namun kedai itu juga yang menjadi pilihanku.

Air teh limau panas telah habis kuminum. Perut sudah kekenyangan. Aku membayar harga makanan yang kumakan lalu beredar dari situ. Di dalam fikiranku hanya memikirkan tentang tugas yang belum diselesaikan di pejabat. Ada tiga ucapan yang harus kukarang. Itu tidak termasuk urusan tentang penceramah, urusan hotel, penyertaan peserta dan banyak lagi yang tidak sempat diingat semuanya. Tugas-tugas itu harus kubahagi-bahagikan dengan kakitanganku agar kerja yang kutanggung dapat dikurangkan ke paras minimum.

Tugas-tugas kecil boleh kuserahkan kepada kakitanganku tetapi tidak dalam urusan penulisan teks ucapan. Ia harus kutulis sendiri. Itulah anugerah Allah yang paling berharga yang tidak boleh dibeli dengan wang ringgit. Namun jika aku tidak didedahkan dengan tugas-tugas menulis ucapan oleh datuk, sudah tentu aku sendiri tidak tahu akan kelebihan diri sendiri. “Ah…terasa menyesal pula memarahi datuk tadi.”

Tergesa-gesa aku berjalan ke arah pejabat. Aku ingin menghantar sistem pesanan ringkas kepada datuk memohon maaf akan perangaiku tadi. Kasut tumit tinggi jenama kurang terkenal itu kuredah. Habuk berterbangan menerpa pipiku. Sesekali kubetulkan tudung yang sedikit berkelipit dihembus angin tengah hari. Baju kurung berwarna hijau putih itu ku padankan dengan tudung hijau lumut. Padan sekali kelihatannya di mataku. Entah bagaimana penerimaan orang lain, aku tidak begitu ambil pusing. Jika mahu diikutkan fesyen semasa, sudah tentu akulah orang yang selalu ketinggalan.

Sebaik sahaja melangkah masuk ke ruang pejabat, telefon bimbitku berbunyi. Deringannya membingitkan. Aku segera menjawabnya.

“Amy dah masuk labour room. Kata doktor sudah buka tiga cm.” Berita itu sedikit sebanyak mengganggu tugas-tugas aku pada petang itu. Jika ikut pengalaman aku, sekiranya bukaan untuk laluan bayi baharu tiga cm, maknanya mungkin bayi akan keluar dalam masa beberapa jam lagi. Ada kes yang mana bukaan laluan keluar bayi berlaku dengan pantas. Ada kes berlaku sebaliknya. Mengingatkan waktu-waktu melahirkan, aku jadi ngeri. Terlupa sebentar akan kerja-kerja yang sudah lama menanti untuk aku siapkan.

“Petang nanti kita jengok Amy.” Aku tidak mengiakan juga tidak menidakkan. Dalam keadaan tertekan, aku perlu orang lain membantuku membuat keputusan. Itulah kelemahan yang ada dalam diriku. Namun, aku cuba sedaya upaya untuk tidak melayan kelemahan diri tetapi sentiasa cuba melawan kekurangan dengan kelebihan diri.

No comments: