Wednesday, September 09, 2009

MENERIMA SESUATU



Sebuah perjalanan lelahku sudah mula membuahkan hasil yang amat mengujakan. Perlahan-lahan aku melelapkan mataku melayan fikiran yang menerawang jauh mengenangkan setiap detik kepayahan yang telah kutinggalkan jejaknya di belakang.

"Ah...semua beban yang menyelubungi diri dan keluarga semakin menampakkan keberhasilan atas kesabaran yang aku sendiri lakukan sekian lama." Sesekali hela nafas yang ku hembus perlahan dapat kurasai kehangatannya. Aku melihat ke sekelilingku sambil tersenyum puas. Esok dan hari-hari seterusnya adalah hari bahagia kerana cahaya gelap itu sudah mula pudar dan cahaya terang mulai menyinari setiap inci ruang hidupku.

Mahu sahaja kukatakan pada mak bahawa segala kejayaan ini adalah atas keyakinannya dan atas usahanya mendidik aku sehingga menggapai ke puncak yang tertinggi ini. Kalau sahaja dia masih ada, sudah tentu dia juga segembira aku atas kejayaan aku hari ini. Tiba-tiba air mataku mengalir tanpa kutahan-tahan. Mahu sahaja kubiarkan tetapi bimbang ada yang memerhati. Ku kesat air yang membasahi pipi sedangkan hati di dalam masih lagi sebak. Mahu sahaja kukhabarkan kepada sang burung, sang pepohon yang melatari perkuburan mak dan segala-gala isi alam yang bersama-sama mak ketika ini, agar memberitahu mak bahawa anak mak sedang meniti sebuah kejayaan dan kebahagiaan.

Hidup ini amatlah singkat. Nikmatilah ia selagi termampu. Buatlah sesuatu bagaikan akan hidup beribu tahun lagi dan beramallah seakan esok ajal akan menjemputmu.

Salam Aidilfitri. Moga teman-teman penulis sentiasa menulis dan terus berkarya. Lakarkan sesuatu di atas kertas dan mulakan imaginasi anda kerana jika karya-karya ini tidak dihasilkan oleh kita, siapalah lagi yang lebih layak untuk menghasilkannya. Kuatkan semangat, cekalkan hati. Pasti kejayaan berada di puncak.

No comments: