Thursday, September 17, 2009

PENGHUJUNG PUASA

Lewat petang itu, mahu sahaja aku meloncat meraikan kegembiraan yang sedang berlaku dalam hidupku. Ah...nanti apa pula kata mata yang memandang. Kulupakan niat itu seketika dan fokus kepada semua yang kulakukan sepanjang hari tadi. Semuanya seperti magic dan laksana petir yang memancar. Hari Raya ini adalah hari raya yang cukup indah buat aku, suami dan anak-anak. Aku tersenyum dan menggenggam erat tangan suami dan kami benar-benar bersyukur atas anugerah Allah itu.

Puasa sudah sampai hari ke-27. Seakan masa itu terlalu pantas berlalu untuk aku lepaskan Ramadhan kali ini yang cukup bermakna. Atas segala macam tugas hakiki di pejabat, aku masih diberikan ruang dan masa yang cukup untuk melaksanakan aktiviti dan menghulurkan bantuan kepada mereka yang memerlukan. Aku terasa bagaikan tidak cukup waktu yang ada untuk membantu mereka. Alhamdulillah Ramadhan kali ini aku sekeluarga dapat membantu anak-anak yang benar-benar memerlukan bantuan.

Aku sentiasa berdoa agar apa yang kulakukan bersama suami akan berterusan malah dilipatgandakan setiap tahun usaha kami.

Persiapan Hari Raya masih belum sempurna. Banyak perkara yang harus kulakukan sebelum menjelang pagi raya. Tahun ini terasa mahu berhari raya sebulan kerana ada tekad dan azam baru untuk menziarah semua sanak dan taulan dan mengeratkan hubungan yang terputus sekian lama.

Salam Aidilfitri untuk rakan penulis. Untuk tips ketika Hari Raya, banyak rakan taulan yang akan anda termui ketika musim perayaan begini. Sudah pasti banyak cerita dan idea baru boleh muncul. Maka gunakanlah kesempatan berhari raya untuk menulis karya baru dan bertemu watak baru untuk sebuah cerpen, novel atau puisi baru sempena hari raya.

Selamat berkarya.

1 comment:

Rusdi Abd Rahman said...

Hanita,
Mohon maaf sempena Aidilfitri ini jika ada salah dan silap dalam berurusan rasmi tugas hakiki antara dua organisasi kita ini ya... Selamat sejahtera didoakan ketika menyambut hari raya nanti.