Tuesday, September 01, 2009

Sesuatu Telah Berlaku dan Sedang Berlaku




"Cuaca diramalkan hujan esok pagi." Itu kata seorang kawan yang baharu sahaja aku kenal kurang dari sebulan. Sama ada aku mahu mempercayai apa yang dikatakan olehnya, itu terpulang kepada aku. Jika tidak benar sekalipun, apa salahnya aku membawa bersama baju hujan atau payung di dalam kereta. Tidak salah sama sekali. Jika hujan, aku terselamat dari basah sebab sudah bersedia. Jika tidak hujan, tak rugi pun aku.

Begitulah dalam hidup kita. Apabila kita bertemu dengan sesuatu yang boleh mengubah kehidupan kita, tidak salah jika kita mencuba apabila sudah terbukti ramai telah berjaya hari ini. Aku terasa beban besar yang duduk di atas kepalaku semakin ringan sejak 15 Ogos 2009 yang lalu bila aku memulakan sesuatu yang baharu dalam hidupku.

Impian mengekalkan hasrat menjadi seorang penulis billionaire masih kejap dalam mindaku. Tidak berganjak walau seinci pun. Bagaimana untuk aku menggapai impian itu, hanya Allah sahaja yang maha mengetahuinya. Itu bukannya kerja aku. Namun jika minda kita sering mengucapkan perkataan itu, sudah barang pasti, tidak mustahil hasrat itu akan menjadi kenyataan.

Dalam aku melaksanakan sesuatu dalam kehidupan harian, aku pasti, aku perlu meletakkan sepenuh keyakinan dalam apa sahaja yang aku lakukan. Jika masih ada perasaan sangsi atau ragu-ragu dengan kebolehan diri sendiri, jangan bermimpilah untuk menggapai impian menjadi yang terbaik. Apa pun, segala yang aku lakukan hari ini adalah bertitik mula dari dalam diri aku sendiri. Jika aku mahu menjadikan hari ini lebih baik dari semalam dan kejayaan hari ini lebih cemerlang dari kejayaan semalam, sudah pasti apa sahaja yang mahu aku lakukan, aku harus memastikan kejayaan hari ini adalah kejayaan yang luar biasa hebatnya dari semalam.

Aku masih ingat lagi ketika tokoh motivasi popular Malaysia, saudara H.M Tuah menyampaikan ceramahnya pada salah satu seminar yang pernah aku uruskan sebulan yang lalu di salah sebuah hotel terkemuka di Melaka. "Jika kita mahu menjadi seorang yang hebat, kita hendaklah berfikir dan melihat sesuatu dari sudut yang lebih berbeza dari sudut pandangan orang biasa."

Ah...tapi ramai orang yang lebih selesa dengan kehidupan yang mereka ada hari ini. Tidak peduli dengan hal-hal lain tetapi cuma pentingkan diri sendiri. Jika kejayaan yang bakal aku kecapi nanti boleh membantu orang lain yang memerlukannya, apa salahnya untuk aku mencapai impian menjadi seorang jutawan. Aku bukan sahaja dapat mengkayakan diri sendiri dan keluarga, tetapi dapat membantu orang susah yang memerlukan.

Suara sindiran untuk bergelar jutawan itu sudah acapkali aku dengar dan suara-suara sumbang itu mungkin menilai aku sudah tidak siuman. Ah...pada aku peduli apa dengan suara-suara sumbang itu. Apa yang penting aku punya keyakinan diri dan mahu terus berjaya.

Kepada para penulis di luar sana yang sering berfikir bahawa seorang penulis di Malaysia tidak boleh kaya raya, itu adalah fikiran jahat yang tidak akan mengkayakan anda semua. Percayalah, sekali kita berkata tidak...segala yang anda lakukan sudah pasti tidak akan mencapai kejayaan.

Jadi mulai hari ini, kepada semua penulis, tanamlah dalam diri anda bahawa penulis di Malaysia juga boleh menjadi jutawan. Selamat berkarya. Menulislah sepanjang hayat kerana jika kita tidak menulis untuk generasi hari ini, mana mungkin generasi akan datang dapat menikmati naskah-naskah bernilai untuk dibaca dan dijadikan panduan.

1 comment:

Rusdi Abd Rahman said...

Hanita,
Sudah lama tidak titipkan sesuatu dalam blog ini, tapi tidak bermakna tidak berkunjung dan membaca entrinya. Satu entri dalam bentuk cereka yang baik untuk motivasi diri ke arah kejayaan diri. Tahniah.
Jumpa 8 September nanti di Dewan Seri Negeri ya... banyak hal nak pohon bantuan dan jasa baik nanti.
Terima kasih.