Sunday, September 27, 2009

SEMINGGU BERHARI RAYA

Kemboja gugur satu persatu
Melatari kawasan perkuburan
Langkah ku hayun satu persatu
Lalu kukarang puisi tanda ingatan

Salam Aidilfitri buatmu ibu
Salam dari kami untukmu tersayang
Lama sungguh tidak ketemu
Wajahmu indah terkenang-kenang

Wahai ibuku yang tercinta
Usah risau usah gundah
Kami semua sudah bersama
Teratak tua semakin indah

Cahaya terang mula menyinar
Cahaya suram semakin menghilang

Salam Aidilfitri.





Terasa masa pantasnya bergerak. Pejam celik, sudah hari kelapan kita berhari raya. Tahun ini terasa cepatnya masa berlalu atas kesibukan saya sekeluarga mengunjungi sanak dan taulan. Kalau tidak ke rumah saudara mara, sudah tentu kesibukan beraleh kepada hal-hal bisnis.

MBU 6729 sudah menjadi milik saya sekeluarga sejak petang hari raya kelima. Jika dihitung, sudah dua hari saya menggunakan khidmatnya. Syukur kepada Allah atas segala kurnia-NYA.

Mahu menulis dan berkongsi kisah gembira sejak di malam raya, namun rasanya bagaikan tidak cukup waktu. Hari Raya ini amat bermakna kerana semua adik beradik dapat berkumpul beramai-ramai tidak seperti hari raya yang lalu. Alhamdulillah segala dugaan dan cabaran yang diberikan Allah telah dapat diatasi dengan sebaik-baiknya.

Dalam kegembiraan ini, saya terpandangkan wajah mak yang tersenyum dari jauh ditemani nenek. Moga roh mak dan nenek sentiass berada bersama-sama orang yang beriman.

Sayang sungguh kerana tidak menulis sejak seminggu lalu. Namun akan saya cuba berkongsi segala kegembiraan itu dari masa ke semasa. Novel terbaru akan keluar seawal penghujung tahun ini. Novel Sejarah akan saya sambung penulisannya yang tersangkut sejak berbulan-bulan lalu. Dua buah buku ilmiah sedang disiapkan dan hati ini berdebar-debar mahu membahagikan setiap inci waktu yang diberikan Allah itu. Bisnis keluarga berjalan lancar dan juga perlukan perhatian. Alhamdulillah, anak-anak sentiasa membantu dan memahami.

Arus perubahan yang melanda hidup saya sekeluarga telah merubah hampir 360 darjah kehidupan lalu dan hari ini. Moga arus deras itu tidak tersangkut di celah-celah batu sebelum semuanya bergerak dengan lancar. Amin.

Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin.

No comments: