Wednesday, June 18, 2008

AKU MENULIS KERANA AKU MAHU MENULIS

Novel-novel aku diterbitkan sebaik sahaja aku tamat urusan belajar aku di ITM (kini UiTM) penghujung 1994. Tahun 1995 aku mula menulis novel. Ketika itu, agak sukar mendapat pekerjaan. Aku bekerja sebagai wartawan sambilan di Melaka. Dalam masa yang sama, waktu lapang aku isi dengan menulis novel.

Cubaan pertama aku berjaya. Karya aku tidak dibuang begitu sahaja. Hasilnya novel pertama aku iaitu Diari Buat Rothman terbitan Melati Publisher diterbitkan tahun 1996. Ketika itu, wang bukannya faktor utama. Apa yang penting ialah melihat karya sendiri dalam bentuk buku. Pabila melihat novel pertama aku, timbul keinginan untuk membuat sebuah lagi novel. Dalam masa yang singkat aku dapat menyiapkan sebuah manuskrip dan menghantar ke sebuah syarikat penerbitan. Tanpa banyal soal, novel kedua aku diterima oleh Alaf 21. Walau bagaimanapun, aku diminta menambah beberapa bab. Tahun 1997, produk terbaru aku iaitu Hafiz Iskandar berada di pasaran. Aku makin bersemangat walaupun kutipan royalti masih tidak menampakkan kesan untuk menjadikan aku orang kaya.

Aku menulis lagi. Sempat aku menyiapkan manuskrip ketiga sebelum melangsungkan perkahwinan tahun 1998. Kali ini aku cuba menghantar ke penerbitan lain iaitu Rhytm. Tanpa banyak soal, karya aku diterima. Tahun 1999, karya aku bertajuk Lelaki Akukah Yang Terlewat mendapat perhatian. Aku tidak pernah menggunakan nama samaran. Nama Hanita Hassan terus digunakan sebagai cara untuk mempromosikan diri sendiri. Nasib aku mungkin baik berbanding penulis-penulis baru lain yang sering karya mereka ditongsampahkan. Selain menulis novel, aku meneruskan minat menulis sajak. Banyak sajak aku tersiar di majalah terutama Majalah Wanita dan di radio Melaka. Aku turut menulis skrip drama radio. Mungkin nasib sentiasa menyebelahi aku dan dengan mudah skrip drama aku disiarkan di Radio Melaka. Itu adalah percubaan pertama aku. Sajak aku Danial Al-Amin adalah antara sajak yang diterbitkan dalam Himpunan Buku Sumpah Setia Bahasa terbitan Rhytm dan Gapena tahun 1999. Selepas itu, aku mula menyepikan diri.

anak-anakku yang comel.Mereka sumber inspirasi aku untuk menulis semula.

Kesibukan berkeluarga, menimang cahayamata dan tugas sebagai Ketua Pengarang dan wartawan di akhbar Suara Melaka (akhbar tabloid kerajaan negeri Melaka) menidakkan aku untuk meneruskan usaha menulis. Tumpuan aku lebih kepada kerjaya masa hadapan. Aku mengambil keputusan menguruskan keluarga dan kerjaya. Aku yakin aku boleh menulis bila-bila masa. Aku mula membina kerjaya di negeri Hang Tuah.


Aku menulis
18.06.08

No comments: