Monday, June 02, 2008

KUCING OH KIKO

Minggu kedua cuti sekolah baru sahaja bermula. Hari ini Isnin. Anak-anak di rumah menghabiskan cuti mereka. Aku seperti biasa bersiap seawal pagi pergi ke tempat kerja. Esok hari terakhir aku bekerja. Rabu aku mula bercuti bersama anak-anak. Yahoo...

Hari Sabtu lepas,kenduri arwah emak dan kenduri kesyukuran bapa saudara yang telah pencen April lalu setelah 32 berkhidmat dalam bidang perguruan. Selamat menjalani kehidupan sebagai YB (Yang Bersara). Meskipun tidak ramai saudara mara dan adik beradik aku yang dapat hadir, kenduri itu dapat dijalankan dengan lancar.

Dalam kesibukan mengadakan kenduri, tiba-tiba keluarga aku dikejutkan dengan berita kehilangan KIKO, seekor kucing berbulu gebu berwarna kelabu. Kakak aku, suami dan anak-anak dia sibuk mencari kucing yang hilang itu. Kerisauan itu berlanjutan sehingga ke petang. Keluarga kakak aku langsung tidak menjamah makanan kenduri akibat risau. Ini bukan pertama kali KIKO dibawa pulang dari Seremban ke Melaka (Bukit Piatu). Sudah beberapa kali KIKO ke Melaka tetapi hendak dijadikan cerita, kucing itu hilang pulak.


Tragedi oh tragedi...Kakak aku yang sulung dan suaminya tidak kurang risaunya akibat kehilangan kucing itu. Selepas selesai kenduri dan saudara mara telah pulang, suami kakak aku dan anak lelakinya telah berjumpa dengan kawannya menilik ke mana kucing KIKO tu pergi??? Tidak sangka pula sampai ke tahap itu. Maklumlah, kakak sulung aku tu memang prihatin. Kata kawannya, kucing itu mungkin telah disimpan oleh budak-budak yang terjumpa dengannya. Mungkin selepas beberapa hari atau seminggu barulah kucing itu akan dijumpai. Mendengarkan itu, kakak aku yang kehilangan KIKO bertambah risau.

Nak dijadikan cerita, petang itu, sebelum maghrib menjelang, suami aku menggoncang-goncangkan makanan kucing di dalam bekas untuk memanggil kucing-kucing di rumah aku makan malam. Kebetulan aku dan suami memang membela kucing. Rasanya ada lebih kurang enam ekor kucing kecil dan lima ekor kucing dewasa. Mendengarkan itu, kucing-kucing aku terus datang mengejar makanan yang diberikan oleh suamiku. Itu sebagai tanda kami panggil kucing makan. Kadangkala kucing yang tak berkenaan pun datang sama.

Kakak aku melihat itu, terus terfikir membuat perkara yang sama kepada KIKO. Akhirnya dia berjumpa juga dengan KIKO di atas bukit di dalam semak samun di belakang rumah Mak Mertua adik aku. Sanggup dia anak beranak meredah semak samun dan tidak menghiraukan hal-hal lain kecuali untuk mendapatkan KIKO.

Sehari suntuk dia tidak menghiraukan kenduri, tidak makan disebabkan seekor kucing. Kata kakak aku, apa agaknya yang akan terjadi jika kita kehilangan anak. Baru kucing hilang dah tak tentu hala. Malam itu barulah dia dapat makan dengan seleranya.

Ironinya ialah sedangkan binatang kesayangan kita, dibela bagaikan menatang minyak yang penuh, inikan pula kaum keluarga kita terutama orang tua kita. Sejak kecil mereka menjaga kita dengan penuh kasih sayang. Apabila kita dewasa, sudah berkeluarga, kita tinggalkan sahaja mereka, tidak datang menjenguk dan membiarkan mereka dengan kehidupan mereka sendiri. Entah makan atau tidak, entah sihat atau tidak, entah rindukan kita agaknya??? Hanya dia sahaja yang tahu. Agaknya terguris perasaan ibu atau bapa jika melihat anak sendiri lebih sayangkan binatang peliharaannya dari bapa sendiri.

Aku percaya dan penuh yakin bahawa dalam dunia hari ini, semuanya dibayar tunai oleh Allah SWT. Jadi kita harus muhasabah diri dan sentiasa luangkan sedikit waktu untuk bersama kedua ibu dan bapa kita. Jika tidak dapat menjenguk, tanyalah khabar melalui telefon. Seperti kata pepatah apabila orang yang kita sayang telah tiada, tidak guna lagi kita tangisi pemergiannya mereka.

Semoga kita semua menjadi anak yang mengambil berat hal ibu bapa kita.

No comments: