Thursday, May 28, 2009

Garapan Novel Haruskah Aku Berlari



Proses menulis novel ini berlaku dalam dua zaman iaitu ketika zaman remaja dan setelah saya bekerja serta berkeluarga. Pertarungan sebagai pelajar kewartawanan di UiTM banyak digunakan dalam novel HARUSKAH AKU BERLARI. Watak-watak yang digarap juga sebahagiannya ada kaitan dengan diri penulis sebagai pelajar ketika itu. Atas faktor semasa, maka tidak sempat untuk saya menyiapkan novel itu. Saya menyambung semula penulisan itu ketika saya sudah mempunyai empat orang cahayamata dan mempunyai kerja yang stabil.

Saya percaya, setiap apa yang digarap itu harus berlaku sama ada dalam kehidupan penulis sendiri atau rakan taulan yang terdekat. Dari situ, maka wujudlah proses kreativiti serta imaginasi yang melampau bagi menambah rasa supaya penulisan itu menjadi lebih sempurna.

Pengalaman setelah bekerja sebagai pengurus acara yang menguruskan banyak seminar di hotel-hotel membuka minda saya tentang banyak perkara. Dan semua pengalaman itu turut saya muatkan dalam beberapa babak ketika saya menulis HARUSKAH AKU BERLARI.

Untuk menjadi pencerita yang baik, maka seorang penulis harus bercampur dengan pelbagai pihak tidak tertakluk kepada dunia penulisan penulis semata-mata. Maka jika semua percampuran itu diadun dengan baik, saya yakin, akan lahir sebuah penulisan yang baik apatah lagi sekiranya seseorang itu adalah penulis yang baik.

Walau bagaimanapun, penulis harus mencari masa untuk menulis agar pengalaman-pengalaman yang ditempuh itu tidak tertinggal dan dilupakan begitu sahaja.

No comments: