Wednesday, May 27, 2009

Kesabaran Membuahkan Hasil



Saya tidak ingat kenapa dan bagaimana kegemaran berkebun bunga mulai tumbuh mekar dalam jiwa ini. Tapi mungkin sifat itu diwarisi dari arwah mak tersayang. Sewaktu kanak-kanak, saya selalu diminta tolong menyapu halaman kerana mak suka tanam pokok bunga jenis puding. Maka bila tiba musim luruh, banyaklah daun-daunnya yang gugur. Saya salah seorang anaknya yang selalu menyapu halaman dan mengutip dedaunan yang gugur itu. Setiap kali mak tanam pokok, tidak pernah saya lihat mak letak baja atua sebagainya, dan peliknya pokok-pokok bunga mak tumbuh dengan suburnya.

Sejak saya membeli rumah kira-kira lima tahun lalu, dan kebetulan ada tanah untuk berkebun, maka saya mula menanam banyak jenis pokok. Dari pokok buah-buahan hinggalah ke pokok bunga aneka jenis. Disebabkan selalu membeli anak pokok bunga, saya cuba menanam orkid yang banyak karenahnya. Orkid yang saya beli itu sedang berbunga ketika itu dan warnanya merah hati. Dan setelah dengan sabar menjaga orkid itu bertahun-tahun, akhirnya semalam ketika tiba di halaman rumah sepulang dari kerja, saya terharu melihat orkid itu sudah berbunga. Bunganya kembang dan mekar dengan sihat sekali.

Sebenarnya yang membuatkan saya mahu berkongsi cerita ini bukanlah kerana orkid itu sendiri, tetapi sifat sabar yang wujud dalam diri harus ada untuk memperolehi sesuatu. Sebagai seorang penulis, seseorang itu perlu sentiasa bersabar dalam menghasilkan karya-karya mereka atau berhentilah jadi penulis. Karya tidak menang pertandingan bukan bermakna hidup ini sudah punah, karya ditongsampahkan tidak bermakna dunia mahu kiamat dan begitulah seterusnya.

Untuk menjadi seorang penulis besar, banyak cabaran dan dugaan harus dilalui. Saya akui itu. Dan dalam menghasilkan karya sama ada puisi, cerpen mahupun novel atau skrip, tulislah cerita yang benar-benar dekat dengan diri anda atau faktor sekeliling. Jangan dicabar kebolehan minda anda dengan tulisan-tulisan yang anda sendiri tidak faham apatah lagi orang yang akan membaca karya anda.

Berbalik kepada kisah orkid, mungkin atas sifat kecintaan saya terhadap alam dan tumbuh-tumbuhan, maka lahirlah sebuah buku Taman Botanikal Melaka...Dunia Hijau Damai dan Ilmu pada tahun 2008. Buku yang diterbitkan Perbadanan Hang Tuah Jaya itu memuatkan kisah taman dan segala macam tumbuh-tumbuhan dan pepohon hutan yang terdapat di Taman Botanikal Melaka. Jika anda membaca buku ini, anda boleh dapat rasai segalanya yang ada di taman itu.

Selamat berkarya.

No comments: