Tuesday, May 26, 2009

IBU







Saya teringin menulis tentang mak sudah agak lama iaitu sejak sebelum Hari Ibu disambut seluruh dunia. Namun, setiap kali saya cuba menulis tentang mak, setiap kali itulah, nostalgia mak terbayang di ruang mata, dan tidak semena-mena pasti air mata akan mengalir. Banyak peristiwa bersama mak yang masih jelas di ruang minda.

Hidup tanpa mak, meskipun sudah dewasa dan berkeluarga, amat berbeza sekali apatah lagi terpaksa menguruskan perkahwinan adinda selang dua minggu dari entry ini ditulis. Banyak tugas yang harus dilakukan yang dahulunya hanya mak sahaja yang menguruskannya. Meskipun mak tidak pernah pergi sekolah, tidak tahu membaca, namun amat takjub sekali kerana mak dapat menjaga dan mendidik saya dan adik beradik yang lain dengan penuh ilmu di dada. Itulah magiknya anugerah seorang ibu.

Sesungguhnya tanpa mak siapalah saya. Tanpa mak segalanya tidak pernah punya erti. Saya ingat lagi sewaktu berumur sepuluh tahun, ketika itu saya mengalami simptom sakit kulit yang amat teruk. Namun, siapalah orang yang paling prihatin jika tidak mak. Setiap hari saya dibawa ke hospital. Berkat kesabaran mak, sembuh juga penyakit yang saya hidapi itu. Pelik sekali, hanya saya seorang sahaja yang mengidap sakit itu sedangkan adik beradik lain tidak berjangkit walaupun duduk serumah. Itulah kuasa Allah.

Mak...
Kalau bisa ku putar semula
Waktu-waktu indah bersamamu
Ingin sekali ku dakap erat dirimu
Ingin sekali ku kucup pipimu
Ingin sekali ku lakukan apa sahaja
Demi untukmu tersayang

Mak...
Kaulah ratu
Kaulah segalanya
Belaianmu mendamaikan hati nan gundah
Bicaramu menyejukkan minda
Renungan matamu seakan mutiara
Aku rindu padamu

No comments: