Friday, March 13, 2009

MENULIS BUKU LAGI

Waktu senggang aku sudah mulai susut. Waktu juga sudah semakin dekat. Banyak lagi yang harus dilakukan yang seharusnya sudah dilakukan sejak dahulu lagi. Apa kan daya, sebagai seorang pekerja, semua arahan harus diiakan sahaja tanpa boleh berkata tidak. Itulah dia adat dunia. Kadang-kala aku terasa mahu lari dari melakukan semua tugas ini.

Sedang menulis sebuah buku untuk diterbitkan selewat-lewatnya minggu hadapan iaitu sebelum pemilihan. Harap-harap semuanya dapat diselesaikan dengan segera. Rasanya, sejak aku mula sibuk dengan banyak kerja menulis, ditambah mahu sertai penulisan novel sejarah Johor, banyak perkara yang harus dilakukan dalam masa 24 jam. Jarang sudah aku melayari blog sedangkan aku terasa harus menulis sesuatu di dalamnya agar hari-hari yang berlalu itu tidak ditinggalkan sepi tanpa tulisan agar kenangan-kenangan dan cerita-cerita tentang hidup untuk hari itu dapat dikongsi bersama penulis di luar sana.

Rasanya sudah banyak kertas kerja dan buku sejarah mengenai Johor sudah aku baca dan teroka. Ada banyak versi yang aku jumpa namun tidak lengkap untuk dijadikan watak. Agak sukar untuk memulakan cerita, namun sekiranya sudah ketemu watak yang sesuai, pasti sebuah cerita itu lebih jelas dan lebih mudah digarap. Rasanya tidak berbaloi dengan segala usaha aku sekiranya tidak aku selesaikan penulisan aku itu. Maka besarlah harapan aku agar dapat menyiapkan semua kerja yang sedang aku lakukan ini dengan tenang dan teratur.

Menulis dalam keadaan tegang kadang kala juga amat menyeronokkan. Apatah lagi bila harus mengejar deadline. Sudah pasti semua kerja beres dalam waktu yang ditetapkan. Terkenang sewaktu menjadi wartawan. Itulah pengalaman manis yang banyak mengajar aku berdikari.

Kepada penulis yang masih tidak tahu hendak menulis apa, tulislah tentang hal-hal yang bersangkutan dengan diri sendiri dan orang sekeliling anda. Pasti anda akan berpuas hati dengan hasilnya nanti. Selamat menulis.

No comments: