Tuesday, March 31, 2009

Novel Semangat Zaman

Novel sejarah yang sedang kugarap semakin menimbulkan suatu semangat yang sukar digambarkan. Setiap saat, aku asyik memikirkan tentang sejarah dan watak yang sedang aku kembangkan, tentang Sultan Mahmud Mangkat Dijulang, tentang keghairahan Sultan kepada Cik Pong, gundik paling cantik di istana, tentang kedurjanaan dan kegilaan Sultan Abdul Jalil yang sanggup membunuh sekalian wanita mengandung sulung semata-mata mahu menghapuskan keturunan Sultan Mahmud dari menaiki tahta Johor.

Semangat sejarah yang sedang kugarap ini seakan sedang menerobos ke dalam seluruh jiwa dan sedang berlaku dalam kehidupan nyata sejak kebelakangan ini. Mungkinkah magis Sultan Mahmud sudah mulai meresap ke dalam jiwa penulis kecil ini sedang malam semalam babak yang kugarap dua tiga hari kebelakangan ini seolah-olah sedang berlaku ke atas diri sendiri. Aku cuba tidak mempedulikan hal-hal itu kerana dibimbangi akan mengganggu kehidupan harian. Semoga Allah membantu aku menyiapkan manuskrip sejarah ini.

Waktu mengarang itu semakin luas dan bagai dilorong oleh Allah s.w.t banyak fakta baru yang aku temui sejak akhir-akhir ini tanpa sedar. Kerja menulis menjadi bertambah mudah namun aku yang mempunyai kerja tetap selain menulis yang hanyalah hobi masih harus membahagikan waktu itu sebaik mungkin agar tidak ada hati yang terluka.

No comments: