Sunday, November 15, 2009

21 TAHUN SEBUAH REALITI

Rupa-rupanya hembusan angin yang berhembus melalui facebook telah menemukan aku dengan teman ketika sekolah yang terpisah sejak 1988. Sebaik sahaja mendapat keputusan SPM...aku meneruskan usahaku ke tingkatan enam sedangkan temanku ini terus ke program matrikulasi dengan harapan menggapai impian sebagai seorang doktor. Semalam, aku bertemu dia semula setelah 21 tahun terpisah. Meskipun sudah lima tahun dia menetap di negeri Hang Tuah, namun entah mengapa baru kini kami ketemu. Besarnya anugerah Allah. Dalam kesibukan aku mencari ubat-ubatan untuk dihantar ke sebuah madrasah tahfiz, alhamdulillah lorong itu dibuka oleh DIA. Aku ketemua temanku yang kebetulan sudah lima tahun punya sebuah farmasi. Akhirnya aku mendapat ubat-ubatan yang aku cari dan dalam masa yang sama bertemu teman lama. Indahnya.

Terima kasih temanku kerana membantu meringankan masalah anak-anak tahfiz dengan pemberian ubat-ubatan dari farmasimu. Semoga rezekimu bertambah dan hidupmu sentiasa bahagia bersama keluarga.

Hari ini, banyak sungguh peluang yang datang kepadaku dan suami. Aku bersyukur. Esok aku harus meninggalkan bumi Hang Tuah untuk sebuah percutian yang panjang. Manuskrip sejarah Johor masih banyak yang harus kutulis. Entah sempat atau tidak untuk sampai ke garisan penamat. Rasanya mindaku sentiasa memikirkan tentang manuksrip itu akhir-akhir ini. Aku yakin dapat menyiapkannya. Insya-Allah.

Selamat berjuang.

No comments: