Thursday, November 19, 2009

TANJUNG PIAI - HARUMAN LAUTMU MASIH TERASA

Entah kenapa, tiba-tiba jari-jariku jadi kaku untuk menulis sesuatu di atas komputer ribaku ini tentang apa yang sedang kufikirkan ketika ini. Kebuntuan itu adalah sesuatu yang biasa bagi penulis. Apabila terjadi keadaan begini, keluarlah dari rutin hidup anda dan bercutilah. Percutian indah di Tanjung Piai membuka satu lembaran baru bagi aku. Ahh...banyak yang ingin kukongsi bersama, namun dalam keterbatasan waktu membuatkan aku tidak betah berfikir terlalu lama untuk memenuhkan blog yang sudah beberapa hari tidak diisi.

Tanjung Piai indah namanya. Pertama kali berkunjung ke sini, terasa ia begitu dekat dengan diriku. Keadaan tempatnya amat sunyi lagi mendamaikan, pepohon bakau dan lautnya memberi ilham untuk aku menebarkan ilham-ilham yang sedang kususun untuk pelbagai manuskrip. Di sini aku terasa seperti suatu semangat baru terpancar dari dalam diriku yang sudah berabad kupendam.

Tanjung Piai
Penghujung Selatan Benua Asia
Antara dua selat ia berdiri
Selat Melaka Selat Tebrau
Kau telah membangkitkan sebuah semangat

Aku menghirup udara segarmu
Aku merasai denyut nadimu
Aku melihat mentarimu yang indah
Aku melihat segalanya di sini
Aku menyaksikan sebuah emosi bangkit
Untuk hari-hari yang lebih indah
Untuk aku terus melakarkan sesuatu

Tanjung Piai
Kau telah nyalakan obor itu
Akan ku datang padamu
Suatu waktu nanti

No comments: