Tuesday, November 10, 2009

ANUGERAH SASTERA NEGERI MELAKA 2009

Disember 2009 akan menutup tirai dan kerajaan negeri Melaka akan menganjurkan Anugerah Sastera Negeri Melaka pada 18 Disember 2009. Maka kepada sesiapa yang berminat untuk menghantar permohonan untuk diri sendiri atau rakan-rakan penulis anak negeri Melaka, bolehlah menghantar ke alamat tertera di bawah.

Anugerah Sastera Negeri Melaka 2009 adalah anjuran kerajaan negeri Melaka diselenggarakan oleh Institut Kajian Sejarah & Patriotisme Malaysia (IKSEP)dengan kerjasama Ikatan Persuratan Melayu Melaka (IPM), Persatuan Penulis Melaka (PENAMA), Gabungan Persatuan Penulis Nasional Malaysia (GAPENA), Dewan Bahasa & Pustaka Wilayah Selatan (DBPWS) & Jabatan Kebudayaan, Kesenian, Warisan Negara Negeri Melaka



1.0 PENDAHULUAN
Kerajaan Melaka melalui Institut Kajian Sejarah & Patriotisme Malaysia (IKSEP) dengan kerjasama Ikatan Persuratan Melayu Melaka (IPM), Persatuan Penulis Melaka (PENAMA), Gabungan Persatuan Penulis Nasional Malaysia (GAPENA), Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Selatan (DBPWS) dan Jabatan Kebudayaan Keseniaan & Warisan Negara Negeri Melaka dengan ini mengumumkan Hadiah Sastera Negeri Melaka tahun 2009 akan dianugerahkan kepada penulis Melaka untuk empat kategori seperti berikut:

1.1 HADIAH ANUGERAH SASTERAWAN NEGERI MELAKA
1.2 HADIAH SASTERAWAN MUDA MELAKA
1.3 HADIAH SASTERA REMAJA MELAKA
1.4 HADIAH SASTERA BUKAN MELAYU MELAKA

Hadiah-hadiah ini merupakan hadiah yang akan dianugerahkan kepada para penulis yang telah menunjukkan daya kreativiti, kredibiliti dan kejayaan sebagai seorang penulis dalam memperjuangkan dunia kesusasteraan tanah air. Pencalonan boleh diterima daripada badan-badan penulis, orang-orang perseorangan atau penulis sendiri dengan menyertakan biodata penulis yang dicalonkan. Hadiah ini akan dinilai oleh panel penilai yang dilantik oleh Jawatankuasa Induk Anugerah Sastera Negeri Melaka.

2.0 HADIAH ANUGERAH SASTERAWAN NEGERI MELAKA
Berupa wang tunai RM 5,000.00 beserta sijil, pluq dan hadiah iringan diberikan kepada seorang tokoh penulis yang telah mengharumkan nama negeri Melaka di peringkat nasional atau antarabangsa. Tokoh penulis ini telah menghasilkan karya-karya yang telah mantap dan terkenal, serta ciri-ciri lain yang difikirkan layak untuk menerima hadiah ini. Mereka yang pernah diberikan pengiktirafan Kerajaan Melaka dan Sasterawan Negara dikecualikan daripada pencalonan ini.

3.0 HADIAH SASTERAWAN MUDA MELAKA
Berupa wang tunai RM 2,000.00, sijil dan pluq akan diberikan kepada penulis muda berbakat besar, melahirkan karya-karya bermutu, aktif dalam penulisan dan dunia kesusasteraan. Panel Penilai hanya memilih seorang sahaja pemenang bagi tahun-tahun penilaian. Had umur bagi hadiah ini ialah 40 tahun ke bawah.

4.0 HADIAH SASTERA REMAJA MELAKA
Berupa wang tunai RM 1,000.00 diberikan kepada penulis remaja berbakat besar, melahirkan karya-karya bermutu, aktif dalam penulisan dan dunia kesusasteraan. Panel Penilai hanya memilih seorang sahaja pemenang bagi tahun-tahun penilaian. Had umur bagi hadiah ini ialah 18 tahun ke bawah.

5.0 HADIAH SASTERA BUKAN MELAYU MELAKA
Berupa wang tunai RM 1,500.00, sijil dan pluq diberikan kepada penulis bukan Melayu yang telah banyak menghasilkan karya asli pelbagai genre dalam bahasa Melayu.

6.0 SYARAT & KETERANGAN UMUM

Pemilihan penerima sama ada Anugerah Sastera atau Hadiah Sastera, akan dibuat melalui pencalonan yang akan dikemukakan oleh agensi-agensi, badan-badan tertentu atau orang perseorangan yang berwibawa. Pencalonan ini hendaklah dikemukakan kepada Jawatankuasa Anugerah Sastera Negeri dengan menggunakan borang pencalonan yang disediakan. Pencalonan sama ada yang dibuat oleh institusi, badan, persatuan atau penulis sendiri mestilah disertai butiran lengkap penulis yang dicalonkan, butiran tentang karya-karya yang telah disiarkan dan juga keterlibatan dalam aktiviti kesusasteraan.

6.1 Hanya penduduk negeri Melaka layak untuk dicalonkan dan dipertimbangkan menerima Anugerah Sastera dan Hadiah Sastera Negeri. Pengiktirafan penduduk negeri ialah:

6.2 Warganegara Malaysia, anak kelahiran Melaka yang berkarya di negeri Melaka, Malaysia dan luar negara

6.3 Warganegara Malaysia yang dilahirkan di Melaka tetapi bermastautin di luar negeri Melaka

6.4 Warganegara Malaysia yang lahir di negeri lain dan bermastautin di Melaka lebih daripada sepuluh tahun


7.0 PANEL PENILAI
Panel penilai akan dilantik oleh Kerajaan Melaka melalui Jawatankuasa Induk Anugerah Sastera Negeri Melaka. Panel penilai akan terdiri daripada para sarjana, sasterawan dan mereka yang cukup arif dalam bidang-bidang berkenaan. Ahli panel yang karyanya tersenarai untuk dinilai, dengan sendirinya digugurkan daripada menganggotai Panel Penilai dan tempatnya akan diganti dengan ahli panel yang lain atau karyanya dikeluarkan daripada senarai karya terpilih.

Penyelenggara tidak bertanggungjawab disebabkan kehilangan atau kerosakan naskhah yang dikirim melalui pos. Semua naskhah yang sampai kepada penyelenggara akan dimaklumkan penerimaannya. Naskhah-naskhah yang dikirimkan kepada penyelenggara tidak akan dikembalikan kepada penulis.

Penyertaan yang dikirimkan dengan menggunakan borang difotostst dibenarkan. Semua penyertaan hendaklah dihantar ke alamat di bawah pada atau sebelum 23 November 2009 (Isnin):

SEKRETARIAT
HADIAH SASTERA NEGERI MELAKA 2009
INSTITUT KAJIAN SEJARAH & PATRIOTISME MALAYSIA (IKSEP)
N0 6 JALAN MUTIARA MELAKA 3, TAMAN MUTIARA MELAKA,
BATU BERENDAM, 75350 MELAKA

(U.P PUAN HANITA BINTI HAJI HASSAN / CIK FARAWAHIDA BINTI SARIP)

No Tel: +606-317 4475 / 5450
No Faksimile: +606-317 2671
E-mel: iksepmelaka@yahoo.com
Laman web: www.iksepmelaka.com



BORANG PENYERTAAN

Sekretariat HADIAH SASTERA NEGERI MELAKA 2009
Institut Kajian Sejarah & Patriotisme Malaysia (IKSEP)
N0 6 Jalan Mutiara Melaka 3, Taman Mutiara Melaka,
75350 Batu Berendam, Melaka.

Bersama-sama ini dikirimkan salinan buku / naskhah karya asli saya berjudul
bagi dinilai untuk:

HADIAH SASTERA NEGERI MELAKA 2009
Keterangan tentang diri saya adalah seperti berikut:

Nama Penuh:______________________________________________

Nama Pena:_______________________________________________

No. Kad Pengenalan: _______________________________________

Tarikh Lahir:_____________ Tempat Lahir: _________________

Umur:_______________ Pekerjaan:______________________

Alamat Surat Menyurat:
_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________


No. Tel (Pej): ______________ (Tel. Bimbit):______________

(Rumah): _________________ Faksimile:_________________

E-mel:____________________

Dengan ini saya mengesahkan karya-karya tersebut adalah karya asli saya dan saya mematuhi semua syarat yang ditetapkan dalam penganjuran Hadiah Sastera Negeri Melaka 2009

Tarikh:

Tandatangan:

No comments: