Thursday, November 05, 2009

HEBATKAH AKU!

Jika kita mahu menjadi seorang yang hebat, kita hendaklah berfikir dan melihat semua perkara dari sudut yang berbeza dari sudut pandangan orang biasa.

Bagus sekali kata-kata itu seakan ia membuatkan jantungku tersentak dari tidurnya yang lena sejak berpuluh tahun lalu. Hari ini bila tersedar, rupa-rupanya banyak lagi yang perlu aku lakukan untuk menjadi seorang yang hebat.

Semalam yang berlalu tidak aku lupakan tetapi kusimpan sebagai azimat dan semangat untuk meneruskan apa yang sedang aku lakukan hari ini.

Pagi ini, dalam kesibukan waktu bekerja, sempat aku menjengah seorang teman akrab bertanyakan khabar. Ah...sedih sekali, rupanya ada sesuatu yang sedang berlaku dalam hidupnya akhir-akhir ini. Tiba-tiba...ada air mata gugur dari kelopak mata meski cuba kutahan agar tidak mematahkan semangat rakanku itu.

Aku pasti dan yakin, setiap satu yang berlaku dalam hidup, sudah tentu disusuli dengan hikmahnya yang kita sendiri tidak boleh terjangkau memikirkannya. Aku cuba mengawal perasaan, namun apakan daya, menitik jua air mata ini.

Rupanya dalam hidup ini, kita sering berfikir bahawa kitalah orang yang paling malang tetapi sebenarnya di luar sana, lebih ramai lagi yang bernasib lebih malang dari nasib yang kita alami. Penyerahan bulat-bulat kepada-NYA tanpa usaha sudah tentu tidak akan membuahkan hasil. Kenapa harus duduk dan tunggu sesuatu sedangkan usaha itu kan tangga kejayaan. Peribahasa-peribahasa orang lama itu sebenarnya banyak sungguh ertinya. Cuma yang muda semakin melupakan pesan orang lama sedangkan semua itu dicipta kerana ada sebab dan musababnya.

Alhamdulillah, hari ini, aku diberikan peluang yang cukup besar dan luas dari Allah SWT. Syukur kupanjatkan ke hadrat Illahi atas semua yang diberikan ini ke atas aku, suami dan ahli keluarga.

Keluarlah dari masalah. Carilah mentor yang baik. Pulihkan semangat yang hilang. Nescaya jika semua ini dilakukan, sudah tentu keputusan yang akan diperolehi adalah keputusan yang sangat hebat.

Selamat berkarya. Aku sedang menyelesaikan tugas menulis Novel Sejarah Johor meskipun sibuk sekali dengan dunia bisnis yang sedang aku ceburi kini.

Salam 1 Malaysia.

No comments: